12 tips om je online verkoop te verhogen dankzij prijspsychologie

21-04-2021

Prijspsychologie is dikwijls een onderschat en vergeten hulpmiddel. Met slechts enkele kleine aanpassingen aan je prijzen kan je je conversie al aanzienlijk verhogen.

Maar wat is een psychologische prijs nu juist? Een psychologische prijsstelling is een prijs die zo aantrekkelijk mogelijk wordt weergegeven waardoor je hersenen ervan overtuigd zijn dat die voordelig is. Ben je benieuwd hoe deze slimme prijsstrategie je online verkoop kan boosten? Onderstaande tips helpen je alvast op weg!

 

1. Gebruik geen valutateken

Focus op wat de bezoeker krijgt en niet op de prijs die ze moeten betalen. Door het valutateken bij een prijs weg te laten, leg je minder nadruk op betalen en geld uitgeven. Bij internationale websites is dit iets moeilijker. Hier plaats je dan best de munteenheid kleiner dan de prijs.

ux
2. Zet je prijzen in een klein lettertype

Al onze zintuigen zijn verbonden met elkaar. Wanneer je een prijs in een kleiner lettertype visualiseert, ga je dit ook kleiner lezen. Maar de truc werkt ook omgekeerd. Geef je iets weg? Zet de prijs dan maar extra groot. Zo lijkt het voordeel meteen ook groter.

ux
3. Schrap komma’s

Hoe meer tekens, hoe meer info je hersenen moeten verwerken. En hoe meer inspanning je hersenen verrichten, hoe groter de prijsperceptie. Verschillende studies toonden dit al aan. Daarom laat je dus best zoveel mogelijk komma’s weg. Ook een punt tussen een bedrag mag je gewoon schrappen.

ux
4. Gebruik prijzen die korter klinken

Ook hier geldt de regel: size matters. Hoe korter de prijs, hoe meer kans dat je klanten het als een lage prijs interpreteren. Schrijf dus niet 1.350,00 euro, maar 1350. Omgekeerd werkt het trouwens ook. Geef je een bedrag aan je klanten? Schrijf je prijs dan languit, met de nodige leestekens zodat de waarde extra opvalt.

ux
5. Verlaag het linkercijfer in je prijs

Je komt dikwijls prijzen tegen die eindigen op 95 en 99. Zo zien we vaak producten die 4,95 of 9,99 kosten. Onbewust vinden we dat dit goedkoper is dan 5 en 10. Doordat we van links naar rechts lezen, onthouden onze hersenen het eerste cijfer (4 en 9) terwijl we de rest van de prijs lezen.

Maar, neem nu 2,59 en 2,60. Je zou misschien verwachten dat 2,59 ook als lager wordt ervaren, maar dit werkt juist niet doordat het linkse cijfer (2) hetzelfde blijft. Daarom is het aangeraden om steeds het linkergetal te verkleinen met 1.

ux
6. Sorteer productprijzen van hoog naar laag

Wist je dat de eerste prijs die je ziet invloed heeft op de volgende prijzen die je voorgesteld krijgt? Daarom plaats je best de hoogste prijzen eerst, zodat het voor de klant alsmaar voordeliger lijkt. Wanneer je de productprijzen van laag naar hoog rangschikt, krijgt de bezoeker juist een duurdere indruk.

ux
7. Gebruik het woord ‘gratis’

Vermeld het woord ‘gratis’ op je website en maak je bezoekers in één oogopslag enthousiast. Eens proberen? Deze truc werkt zowel in de online als in de offline wereld en trekt gegarandeerd de aandacht van je bezoeker.

ux
8. Gebruik woorden die je prijs lager doen lijken

Onderzoek wees uit dat wanneer je dezelfde prijs van een fiets combineert met de titel ‘maximaal batterijverbruik: 100km’, dit minder conversie opleverde dan wanneer je ‘laag in batterijverbruik’ gebruikte. Het is dus belangrijk dat je steeds de voordelen van je klant in het achterhoofd houdt en hierbij krachtige woorden zoals ‘laag’ en ‘hoog’ gebruikt.

ux
9. Gebruik andere cijfers die je prijs interessanter doen lijken

Een product van 599 lijkt aantrekkelijker wanneer vermeld staat dat dit al 7888 keer gekocht is door andere bezoekers. Want: zien kopen, doet kopen.

ux
10. Visualiseer kortingen in het rood

Rood associëren we vaak met iets negatiefs. In het geval van prijzen is het juist goed dat je kortingen extra in de verf zet. Heb je voornamelijk mannelijke klanten? Dan moet je zeker rood gebruiken. Onderzoek wijst namelijk uit dat mannen gevoeliger zijn voor prijzen in het rood en de rode kleur als iets voordeliger zien.

ux
11. Plaats kortingen in euro of procent

Je kan kortingen op twee manieren weergeven: in percentage of valutawaarde. Bij lage prijzen werk je beter met percentage. Zo lijkt 4 euro korting voor een broek van 40 euro weinig. Maar als je dit uitdrukt in percentage dan klinkt 10 % meteen veel aanlokkelijker. Bij hoge bedragen druk je beter het totaalbedrag uit. Zo klinkt 5000 euro korting beter dan 10 % bij de aankoop van een wagen ter waarde van 50 000 euro.

ux
12. Visualiseer de prijs in termijn

Werk je met hoge bedragen? Dan visualiseer je jouw bedragen beter per termijn. Het is voor je klant minder confronterend om bijvoorbeeld 10 keer 100 euro per maand te betalen voor een opleiding dan onmiddellijk 1000 euro neer te moeten tellen.

ux

 

Ben je geïnspireerd, maar weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Geef ons een seintje en onze experten helpen je met veel enthousiasme verder!

Meer weten over onze diensten?