insight

5 aandachtspunten voor een webdesign dat echt werkt

Image

5 aandachtspunten voor een webdesign dat echt werkt

Wegklikken of blijven? Wanneer een bezoeker op je website komt, heeft hij vaak maar drie seconden nodig om te bepalen of hij blijft of verder surft. Niet alleen de look and feel van je site speelt hierbij een rol, ook de structuur en navigatie moeten goed zitten. Allemaal elementen die samen het webdesign maken of kraken. Hoe kan het design je website verbeteren? Eén van onze webdesigners geeft enkele tips.

Hoe verloopt het designproces?

Onze webdesigners gaan aan de slag in Adobe XD, een ontwerpprogramma waarin ze in een mum van tijd gedetailleerde schetsen van een website maken. Zo bouwen ze aan de hand van document assets het ontwerp op en bewaren ze in een gridsysteem een bepaalde structuur die de flexibiliteit tijdens het designproces vergroot. Dit centrale panel zorgt voor een vlotte opbouw tijdens de uitrol van het volledige project, wat dan weer tijdwinst oplevert.

Vervolgens stellen ze de titels zo samen dat ze in verhouding zijn met elkaar. De inhoud moet op elk schermformaat optimaal getoond worden. Hierbij zijn rem-waarden en responsive font sizes van groot belang. Ook de kleine zaken die een website volledig af maken mogen niet ontbreken. Denk maar aan de aanwezigheid van errors, succes of default states bij forms en buttons, de 404-pagina, zoekfunctie, favicon, social media image …

PS: Geen idee wat bovenstaande termen willen zeggen? Ze zijn nochtans écht belangrijk! Contacteer ons, we leggen het je graag uit.

Image
Image

Hoe wij tot een doeltreffende website komen?

Op een website hoort natuurlijk ook content. Daarvoor schakelen we ons digitale marketingteam in. Zij voorzien een zoekwoordenonderzoek met relevante keywords, waarna de copywriter de inhoud van de website uitschrijft. Op basis van de wireframes en een inschatting van de content kan de webdesigner starten met de concrete uitwerking van de webpagina’s.

1. grondig voortraject

Alles begint met een uitgebreid gesprek. We luisteren naar je wensen, bespreken de mogelijkheden en brainstormen over de uitwerking van het project. Tot in het kleinste detail. Vervolgens zetten we de ideeën om in wireframes, of de plattegrond van een website. Deze wireframes brengen alle functionaliteiten in kaart waardoor de designer perfect weet welke pagina’s en bouwblokken er zijn.

Op een website hoort natuurlijk ook content. Daarvoor schakelen we ons digitale marketingteam in. Zij voorzien een zoekwoordenonderzoek met relevante keywords, waarna de copywriter de inhoud van de website uitschrijft. Op basis van de wireframes en een inschatting van de content kan de webdesigner starten met de concrete uitwerking van de webpagina’s.

2. animaties

Ze zeggen dat alles online een eigen leven leidt. Dat geldt ook voor onze online creaties, zeker met animaties die diepte creëren en je website tot leven brengen. Zo verricht een subtiele motion wonderen en maakt het je ontwerp levendig. Ook de interactie tussen beelden is van belang om de bezoeker tijdens het scrollen mee te nemen in het verhaal.

Dankzij bijvoorbeeld LottieFiles ontwerpen en exporteren we gemakkelijk een animatie in After Effects, volledig op maat van jouw project. De bestanden met een bijzonder kleine bestandsgrootte plaatsen we nadien zonder problemen op de pagina in kwestie.

3. fotografie

“Alles valt of staat met de beelden die in het design komen”, het is een slagzin die onze designers dikwijls gebruiken. Hoe stijlvol het ontwerp ook is, verwerk er minder aantrekkelijke foto’s in en het doet meteen afbreuk aan het design. Daarom raden we bij GBL bedrijfsfotoshoots aan. Die foto’s zijn van hoogwaardige kwaliteit, ogen persoonlijker en geven je een brede waaier aan beeldmateriaal.

Tijdens het designen proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met een vast aspectratio voor foto’s die op meerdere plaatsen terugkeren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een teaser van een blogartikel waarvan dezelfde foto in het blogartikel terugkomt. Zo hoeft de klant maar één afbeelding te uploaden in het CMS-systeem die vervolgens geschikt is voor beide plaatsen.

4. mobile first

Tegenwoordig ligt de smartphone bijna altijd in ons hand. We doen er dan ook veel mee: bellen, berichten sturen, swipen, mails checken en ook websites bezoeken. Om je een idee te geven: 1/3 van de bezoekers op onze GBL-website doet dit via z’n smartphone. Daarom is het belangrijk dat je webdesign mobiel op punt staat. Zéker wanneer je verkeer naar je website leidt via social media advertising, hiervan surft meer dan de helft door via hun mobiel toestel.

Bij de opmaak van een website is het dan ook essentieel dat de beleving op een smartphone of tablet net zo goed is als die op desktop. Zo moet de tekst perfect leesbaar zijn voor de bezoeker waardoor ze geprikkeld zijn om de rest van de pagina’s te ontdekken. Onze developers stellen alles in het werk om het webdesign tot in het detail af te stemmen aan de mobiele gebruiker.

5. consistentie

Websitebezoekers hebben bepaalde verwachtingen wanneer ze op je pagina terechtkomen. Zo staat het winkelmandje altijd rechtsboven of vind je de contactpagina als laatste item in de navigatie terug. Die consistentie maakt het voor de bezoeker eenvoudiger om snel z’n weg te vinden op je site.

Wil je toch liever creatief zijn of verkies je een andere indeling? Dat kan! Dankzij een goeie user interface (UI) met uitgestippelde user flow spelen we altijd perfect in op de verwachtingspatronen van de bezoeker.

Image

Wil je dankzij een uitmuntend webdesign ook meer leads krijgen op je website? Contacteer ons en schakel onze webdesigners in!