E-mailmarketing: voldoen aan de GDPR

20-04-2018

Op 25 mei 2018 komt de GDPR eraan. Ook de manier waarop je persoonsgegevens verzamelt en gebruikt om nieuwsbrieven te versturen moet voldoen aan de GDPR. Heb jij de nodige zaken al volbracht? Lees hier onze praktische tips!

Toestemming vragen

Er bestaan verschillende rechtsgronden om je op te beroepen wanneer je aan gegevensverwerking doet. Voor de meeste bedrijven is ‘consent’ ofwel expliciete opt-in de belangrijkste rechtsgrond. Dit wil zeggen dat je aan iedereen in je database een expliciete opt-in gaat vragen en enkel maar deze persoonsgegevens zal gebruiken voor reclamedoeleinden.

Een expliciete opt-in op je website vraag je door een checkbox te voorzien die by default niet is aangevinkt. Daarnaast moet de tekst ook aan enkele verplichtingen voldoen.

Extra tip: wanneer jij vindt dat het sturen van reclame naar de personen in je database voldoet aan de rechtsgrond ‘gerechtvaardigd belang’, dan kan je deze gegevens gebruiken zonder expliciete toestemming. Ga hier wel voorzichtig mee om! Maar dit kan bijvoorbeeld wel handig zijn om je bestaande, actieve klanten in onder te brengen.

Wat doen bij consent en bij gerechtvaardigd belang?

  • Beslis welke e-mailcontacten je zult onderbrengen onder de legale grond ‘consent’ (opt-in) of ‘gerechtvaardigd belang'.
  • Personen waarvan je consent zal vragen, moet je dus een e-mail sturen met:
    • Link naar een inschrijvingsformulier, met een opt-in veld dat default niet is aangevinkt
    • Aangeven wat je precies zal sturen in de toekomst via je nieuwsbrieven. Zorg dat dit relevant is voor je contacten.
    • Aangeven hoe vaak je een commercieel getinte e-mail zal sturen
    • Link naar je privacybeleid
  • Personen waarvan je beroep doet op ‘gerechtvaardigd belang' moet je een e-mail sturen met:
    • De vermelding dat ze zijn opgenomen in je database
    • Link naar je privacybeleid
    • Optioneel: mogelijkheid tot het aanpassen van hun data

Tip: Hou er zeker rekening mee dat je bij ‘consent’ volgende zaken bewaart:

  • Tijdstip en datum van opt-in
  • De tekst die naast de checkbox stond, bv “Ja, ik wens me in te schrijven op de maandelijkse nieuwsbrief over nieuwe schoonheidsproducten.”

Stuur zo snel mogelijk de nieuwsbrief uit om opt-in te vragen naar de personen waarvan je consent nodig hebt. Daarna kan je nog enkele nieuwsbrieven uitsturen – uiteraard volgens de hoeveelheid die je aangegeven hebt – waar je ook een vermelding maakt om opt-in te geven.

Heb je hulp nodig bij het GDPR-proof maken van jouw e-mailmarketing? Onze specialisten staan klaar om je helpen!

E-mailmarketing: voldoen aan de GDPR
Meer weten over onze diensten?