Adverteren op Pinterest, alles wat je moet weten

18-04-2019

The word is out: het is in België eindelijk mogelijk om te adverteren via Pinterest. Wat dit betekent? Een nieuwe opportuniteit om je websiteverkeer, herkenbaarheid en conversies te boosten. 

Wat is Pinterest? 

Pinterest is een inspiratieplatform, zoekmachine en sociaal netwerk. Je verzamelt er beelden en structureert die in een moodboard. Zie het als de brief voor Sinterklaas die je vroeger volplakte met speelgoed, maar dan digitaal. En voor volwassenen, natuurlijk. 
Vooral vrouwen tussen 20 en 40 jaar zijn erg actief op dit platform. Ze laten zich inspireren door mode, interieur, design, food en bouw. Behoort jouw merk tot een van deze sectoren of heb je een eigen webshop? Dan is er geen enkele reden om Pinterest links te laten liggen. 
 

pinterest

Waarom zou je adverteren op Pinterest? 

1.    Conversies genereren 
Pinterest wordt vaak onterecht gezien als een inspiratiekanaal an sich. Toch kan het kanaal voor jouw bedrijf conversies opleveren want het is en blijft een visuele zoekmachine. En net zoals bij Google bereik je via die prominente zoekbalk gebruikers in elke stap van het aankoopproces. Van inspiratie tot uiteindelijke transactie. 

2.    Doelen naar keuze
Naast conversies kan je via Pinterest ook je merkbekendheid, betrokkenheid en video’s boosten. De campagnes en doelen die je kiest, stemmen overeen met die van Facebook Advertising. 

3.    Gebruiksvriendelijk
Adverteren op Pinterest is dan wel nieuw in België, maar het is niet aan zijn proefstuk toe. Sinds 2015 bestaat het al in Amerika, en dat merk je. Ook al is de interface gestructureerd, toch ondervonden we nog problemen bij het opzetten van campagnes. Door de recente lancering botsen we op een aantal issues: de advertenties zijn niet direct zichtbaar in de advertentiegroepen en er ontbreken nog stukken content op de supportpagina’s. Hopelijk lost Pinterest deze bugs snel op en vult het de supportpagina’s verder aan.  

4.    Targeting functies
pinterest advertentie voorbeeld Zoals bij alle sociale media zijn er uitgebreide targeting functies. Remarketing en targeting op interesses en geslacht zijn er mogelijk. Bedrijven pinnen heel vaak in het Engels, want daarmee bereik je mensen over de hele wereld. Dankzij advertenties kan je je producten ook nationaal promoten. Het enige minpunt: je kan geen specifieke regio’s selecteren. 

De belangrijkste troef van Pinterest is keyword targeting. Zo kan je vrouwen targeten die op zoek gaan naar bijvoorbeeld ‘blauwe damessneakers’. Wie er naar zoekt, krijgt jouw prachtige paar blauwe sneakers dan bovenaan te zien. Net zoals bij Google, maar dan visueel. Wie doorklikt, is getriggerd door het paar schoenen en zal dus nog sneller overgaan tot een aankoop. 

5.    Soorten advertenties
Ook hier zijn de mogelijkheden gelijkaardig aan Facebook en LinkedIn: promoted pins in de vorm van foto’s, video’s en carrouselberichten

6.    Adverteren en meten
De rapportagetool van Pinterest is een combinatie van Facebook en Google en daar zijn we blij om. Pixel tracking, conversiedoelen, % videoviews, winkelwagen tracking ... noem maar op. Aan data geen gebrek. 

7.    Schappelijke prijzen
De prijs die je betaalt, hangt af van verschillende factoren. We kunnen je wel al zeggen dat de tarieven niet verrassend hoog of laag zijn en vergelijkbaar zijn met Instagram-campagnes. Aangezien de advertenties pas sinds deze maand mogelijk zijn in België, hoef je niet af te rekenen met concurrentie. Nu adverteren op Pinterest zal dus pakken goedkoper zijn dan binnen een aantal maanden of jaren. 

adverteren op pinterest
adverteren pinterest campagne

Tips & tricks

  • Adverteer bij keyword targeting op zoekwoorden in het Nederlands én Engels.
  • Plaats beeldmateriaal in de juiste afmetingen. 
  • Gebruik voor je promoted pins text overlay. Daarbij plaats je een sterke titel op je beeld.  
  • Vergeet geen logo toe te voegen aan de pins die je promoot.
  • Last but not least: je product staat centraal. Zorg voor een catchy beeld met voldoende context. 


Vind je dit ook ontzettend (p)interessant? Onze marketeers nemen jouw Pinterest-pagina graag onder handen en boosten jouw brand. 

Meer weten over onze diensten?