Beurzen en events afgelast? 5 tips voor meer leads.

28-10-2020
BLOGBEURS

Veel bedrijven zetten events of beurzen in om hun merk, product of dienst in contact te brengen met (potentiële) klanten. Nu COVID-19 heel wat deuren gesloten houdt, valt een belangrijk kanaal om leads te genereren weg en gaan heel wat bedrijven op zoek naar nieuwe manieren om hun leadinstroom op peil te houden. Welke dat zijn en hoe je ze kan inzetten, ontdek je in onze 5 verhelderende tips:

 

1. Online lead generation

Sinds de coronacrisis is het consumptiegedrag een nieuwe fase ingegaan. Consumenten zijn kritischer én voorzichtiger bij het spenderen van hun geld en vinden tegenwoordig massaal hun weg naar online shops. Uit onderzoek van Google Belgium Holiday Insights 2020 blijkt dat e-commerce met maar liefst 20 % gegroeid is!

Offline leads genereren is dan misschien wat moeilijker, maar door je marketingstrategie hierop af te stemmen, kan je dit makkelijk opvangen:

  • Investeer in nieuwe content: verhoog je visibiliteit in de organische zoekresultaten van Google met SEO-webcopy, relevante blogs of video marketing.
  • Communiceer met je doelgroep via e-mail marketing en verhoog hun betrokkenheid met jouw merk.
  • Wil je écht relevant zijn in dit digitale tijdperk? Maak een content kalender om kwalitatieve berichten en boodschappen te verspreiden via je bestaande social media-kanalen of test nieuwe kanalen zoals Pinterest, TikTok ...
  • Ga verder met SEA of Search Engine Advertising en bereik jouw doelgroep snel en efficiënt met knappe advertenties. Door ook in tijden van crisis je advertentiecampagnes te laten doorlopen, blijf je zichtbaar bij potentiële klanten (die je na de crisis niet zullen vergeten zijn).
  • Ga voor een flexibel actie- en communicatieplan voor 2021 en plan trimestriële evaluaties in om jouw plannen eventueel bij te sturen.

"Uit onderzoek blijkt dat e-commerce met maar liefst 20% gegroeid is! Door je marketingstrategie hierop af te stemmen, kan je dit makkelijk opvangen."

2. Zet in op User Experience

Meer geïnteresseerden op je website krijgen is goed, ze laten converteren is natuurlijk nog beter. Zorg daarom voor een goede flow en upgrade de User Experience (UX) van je website. Zo stuur je potentiële klanten niet alleen in de juiste richting, maar motiveer je hen ook om actie te ondernemen. Maak een analyse, introduceer of update nieuwe functies en hou leads warm met waardevolle content. Zelfs al heb je het beste product of ben je het sterkste merk, ook dan heb je nood aan een creatieve UX-strategie om bezoekers subtiel te stimuleren tot actie.

3. Creëer impact met direct marketing

Geen massacommunicatie zoals op een beurs, wel doelgerichte boodschappen naar trouwe klanten. Breng hen op de hoogte van een leuke kortingsactie, schotel content voor die ze mogelijks ook interessant vinden of verras hen met een leuk eindejaarsgeschenk. Wist je dat wij alles tot in de puntjes voor je kunnen regelen, van een aantrekkelijk design tot de verzending?

4. Breng jouw aanbod in beeld

Wanneer de customer journey vooral digitaal verloopt zoals vandaag (en ongetwijfeld in de toekomst), is het geen slecht idee om je vrijgekomen beursbudget te gebruiken voor bijvoorbeeld webinars of videoboodschappen, presentaties en how to-video’s. Maak professionele foto’s en video’s van je product of bedrijf en trek meteen de aandacht met de gewenste uitstraling in jouw social media marketing. Of denk aan de rebranding van je (online consulteerbare) catalogi of magazines. Zelfs in een digitaal tijdperk zijn ze een onmisbaar onderdeel van de marketingmix om klanten te informeren en prospecten te overtuigen.

Tip: Ken je ons alles-in-één printpakket al? Met de juiste woorden én beelden geven we vorm aan je magazine of catalogus, we verzorgen het volledige drukwerk en we nemen zelfs de postdrop voor onze rekening.

5. Opportuniteiten in Google

Hoe zit het met je Google reviews? Wist je dat ze zowel voor klanten als voor je bedrijf waardevolle informatie opleveren? Deze beoordelingen verschijnen in Google Maps en in de organische zoekresultaten, en kunnen je bedrijf helpen om zich te onderscheiden in Google. Hoe je Google reviews kan krijgen en hoe je jouw klanten kan aanmoedigen, vertellen onze Google-experts je graag tijdens een gesprek. Ze zorgen trouwens niet alleen voor consumentenleads, maar zetten verschillende mogelijkheden in. Denk aan Google for Jobs, een gratis feature van Google om werkzoekenden en werkgevers sneller met elkaar in contact te brengen. Het is de perfecte aanvulling op je employer branding én het verhoogt je visibiliteit.

 

Eens testen? Of wil je meer tips om jouw marketingbudget doeltreffend in te zetten? Onze experten buigen zich graag over jouw doelstellingen om te bewijzen dat er méér in jouw business zit. Van strategisch advies en creatieve concepten tot webdevelopment en print ... we hebben alles in eigen huis en zijn daarom méér dan een communicatie- of marketingbureau zoals de andere.

Meer weten over onze diensten?