De do’s en don'ts van content marketing

26-09-2018

Content marketing is hot en trending. En terecht! Het is een investering op lange termijn die je merk en online vindbaarheid sterk kan boosten. Maar dan mag je er niet halsoverkop aan beginnen. Heb jij een plan of improviseer je erop los? Deze do’s en don'ts tonen aan of je op de goede weg bent. 

✔︎  Hou je doel voor ogen

Content is inderdaad enorm populair, maar start nooit zonder doelen te bepalen. Denk na over wat je wil bereiken met de gecreëerde content. Als je er van het begin bij bent, kan je na een bepaalde periode een nulmeting doen en het plan bijschaven waar nodig. Resultaten meten en analyseren is een dynamisch proces dat je niet uit het oog mag verliezen.

✖︎ Ad hoc content verzinnen en publiceren

Als je beslist om aan content creatie te doen, begin dan niet in het wilde weg content te publiceren wanneer er plots een idee uit de lucht valt. Stel een contentplan en -kalender op waarin je proactief topics bedenkt en inplant. Zo val je nooit zonder content.

✔︎ Zorg voor voldoende afwisseling

Content bestaat in alle geuren en kleuren. Van infographics tot video’s, quizzen, blogs en polls, de mogelijkheden zijn eindeloos. Kijk dus verder dan je neus lang is en weeg af welke soorten content een meerwaarde kunnen betekenen.

✖︎ Schrijven in vakjargon

Vermijd wollige, archaïsche woorden en vakjargon. Iemand die een huis wil bouwen moet je niet overrompelen met termen zoals lambda-waarde, polyurethaan en vacuümisolatie. Schrijf altijd in klare en duidelijke taal op maat van de doelgroep en bedenk hoe je ingewikkelde termen toch eenvoudig aan de man kan brengen.

✔︎ Content verspreiden via verschillende kanalen

Content creatie heeft weinig zin als je niet nadenkt over de distributie ervan. Verstuur je content gericht via een nieuwsbrief, deel het op sociale media of werk met betalende advertenties. Let wel op dat je de content aanpast naargelang het kanaal. Instagram vergt een andere inleidende tekst dan Facebook of LinkedIn.  

✖︎ Call to action vergeten

Zoals eerder vermeld, content marketing heeft altijd een groter doel. Vertel daarom altijd wat je verwacht van je lezers. Een afspraak maken, een offerte aanvragen, nog een artikel lezen of zich inschrijven op de nieuwsbrief? Er is een hele resem aan mogelijkheden die je kan inzetten bij elke stap van de customer journey. Let wel: less is more.

✔︎ Catchy titels en sprekende beelden

Door de immense populariteit van content marketing is er een overload aan content. Je zwemt in een concurrentiële oceaan waarin je steeds op zoek moet naar nieuwe wateren. Raar maar waar, de impact van catchy titels en sprekende beelden is verrassend groot.

  • Klikbare titels: Verwerk cijfers en data in de titel of vermeld woorden zoals tips, geheimen, redenen … Ook met lijstjes en positieve of negatieve titels spring je in de kijker. Bijvoorbeeld:
    • “De geheimen van een succesvolle blogpost.”
    • “ 8 tips om met beelden het verschil te maken.”
    • “ 70 % van de copywriters maakt deze fout.”
    • “Hoe kom ik op nummer 1 in Google?”
  • Beelden zeggen meer dan woorden. Kies aantrekkelijke beelden die de content perfect ondersteunen en idealiter zelfs versterken. De opmars van video, Pinterest en Instagram toont mooi aan hoe de vraag naar sterk beeldmateriaal stijgt.

✖︎ Content als goedkoop verkoopspraatje

Content inzetten om je bedrijf de hemel in te prijzen? Stop daar onmiddellijk mee! Natuurlijk kan je content inzetten om je verkoop te doen stijgen, maar zie het als een langetermijnproject. Inspireer jouw doelgroep met waardevolle content over onderwerpen die hen écht interesseren, niet met holle verkoopargumenten. Met een goede aanpak zal je op termijn wel degelijk de resultaten zien, maar geduld is in dit geval een schone deugd. 

Ben je ervan overtuigd om aan de slag te gaan met content marketing of heb je nieuwe, creatieve ideeën nodig? Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen op vlak van content marketing. GBL Studio geeft je graag advies, of neemt jouw content verhaal volledig voor eigen rekening. Jij beslist!

content marketing
Meteen aan de slag met content marketing?