De psychologie achter packaging: 5 hapklare tips waarmee jij jouw packaging design naar een hoger niveau tilt

19-02-2019

3.000! Zoveel reclameboodschappen krijgen we dagelijks voor de kiezen. Dat betekent dat wanneer we de schappelijke leeftijd van 82 bereikt hebben, we maar liefst 10 à 11 miljoen advertenties zullen gezien hebben. En daar sta je dan als adverteerder, met je nieuwbakken product, tussen al die schreeuwerige borden en verpakkingen. Met de onderstaande packaging-tips zet je jouw product in no time in de spotlight!

PACKAGING

#1 Keep it simple stupid

Dat er dagelijks een pak reclameboodschappen de revue passeren, weet je inmiddels al. Maar hoeveel van die boodschappen blijven daadwerkelijk hangen? Weinig! Maak het je klanten dus niet extra moeilijk. Consistentie en eenvoud zijn key, zowel je huisstijl als je packaging. Je boodschap, je taal- en kleurgebruik, de gebruikte fonts … Hou die rode draad goed zichtbaar en de verkoopcijfers zullen volgen. 
 

packaging keep it simple

#2 Hou je klant eens een spiegel voor

De sympathiekste collega? Die heeft altijd wel een streepje voor. Bij packaging is dit helemaal niet anders. Dit is te danken aan de gunfactor. Steevast het voordeel van de twijfel krijgen met jouw product? Dan zorg je er maar beter voor dat de eindconsument jou héél erg leuk vindt. Hoe? Met gelijkenissen! Mensen houden van personen én producten waarmee ze zich kunnen identificeren. Net daarom is het oh zo belangrijk om je even in de plaats te stellen van je doelgroep. Hoor je je product al over de toonbank rollen? Wat een familiair beeld of een herkenbaar taalgebruik al niet voor je verkoop kan doen. En herkenbaar? Dat deden we o.a. voor het merk Volys. De volledige case bekijk je hier.
 

verpakking volys

#3 When in doubt, pick red

Onderzoek toonde al aan dat kleuren een belangrijke rol spelen in je klant z’n koopgedrag. Sterker nog: in maar liefst 85 % van de gevallen speelt kleur de allerbelangrijkste rol. Onbewust kennen we allemaal een bepaalde associatie toe aan bepaalde kleuren en daar maken marketeers gretig gebruik van.
Een overzichtje:

●    Rood en geel: rood staat voor enthousiasme, urgentie en passie. Geel voor opwinding en geluk. Beide zijn erom gekend de eetlust sterk aan te wakkeren. Zit je in de voeding? Dan zijn deze twee zeker en vast het proberen waard.
●    Blauw: wil je met je merk rust en vertrouwen uitstralen? Dan kies je maar beter voor blauw. Geen wonder dat zoveel banken en verzekeraars deze kleur voor hun uithangbord kiezen.
●    Groen: groen staat voor vers, natuurlijk, duurzaam en gezond. Doe je als bedrijf iets met ecologie of gezonde verse producten? Dan zet je dat licht maar best op groen.
●    Zwart op wit: is het je wel eens opgevallen dat heel wat high-end merken lijken te kiezen voor een combinatie van zwart en wit in hun logo’s en verpakkingen? Wil je luxe, professionaliteit en ambitie uitstralen, dan is zwart voor jou the way to go. 

Een ‘hongerke’? GBL liet de kaas van Flandrien er extra appetijtelijk uitzien! Bekijk hier het eindresultaat! 
 

flandrien kaas

#4 Kennen doet kopen

Weleens gehoord van het ‘mere-exposure effect’? Dit wil zeggen dat hoe vaker je een bepaalde stimulus, stel nu bijvoorbeeld een merk, te zien krijgt, hoe meer je geneigd zal zijn een positieve attitude te koppelen aan die stimulus. Kort door de bocht: de tweede of derde keer dat je met een bepaald merk in aanraking komt, zal je het dus leuker vinden dan de allereerste keer dat je het zag. Ook wanneer je er jezelf niet van bewust was dat je het ooit al gezien had. Onze tip: herhalen, herhalen en nog eens herhalen! Volgens dit principe ontwikkelden we dan ook een volledige brand identity voor Abramo. De volledige case vind je hier terug.
 

packaging

#5 Geef eens een complimentje

Herhaalaankopen stimuleren met packaging? Dan zorg je maar beter voor een positieve eerste indruk. Van een ‘Hi, beautiful’ aan de binnenkant van een schoendoos tot een handgeschreven bedankingskaartje: ze zorgen ervoor dat je (merk) op een goed blaadje komt te staan bij de eindconsument. Meer nog, deze positieve associatie straalt verder uit naar andere kenmerken van datzelfde product, ook al is het verband tussen deze eigenschappen soms (heel) ver te zoeken. Dit fenomeen, beter bekend onder de benaming ‘Halo-effect’, ligt aan de basis van heel wat herhaalaankopen. Wat een kleine attentie al niet kan doen voor je merk!

Packaging like a pro: een algemene conclusie!

Pas je de bovenstaande psychologische trucjes toe in je packaging design, dan kom je al een heel eind. Benieuwd naar hoe wij jouw packaging strategie van de grond doen gaan? Neem hier contact op!
 

Meer weten over onze diensten?