Het einde van de openbare likes op Instagram (en Facebook)?

07-10-2019

Duim omlaag voor likes

Likes voor socialmediaposts beladen met alle zonden van Israël gaat misschien wat ver, maar toch … er is een probleem. Het aantal likes van een bericht is vandaag voor veel mensen en bedrijven de graadmeter voor hun populariteit. Zoveel mogelijk hartjes of duimpjes scoren, is dan ook dé ultieme doelstelling geworden. Dat zorgt voor stress en sociale druk. Voor sommige gebruikers is het oogsten van likes zelfs een obsessie.

Weg met de like-counter?

Instagram is zich bewust van het probleem en denkt nu actief na hoe ze de like-cultuur kunnen inperken en zo indirect de mentale gezondheid van de gebruikers kunnen verbeteren. Daarvoor loopt momenteel een test in verschillende landen. Liken kan daarbij nog altijd, alleen is de like-teller niet meer zichtbaar (behalve voor de eigenaar van het account). De achterliggende doelstelling? De lezer (en de auteur) opnieuw doen focussen op de inhoud, in plaats van op de likes.

 

  • “Maak van posten op Instagram en Facebook geen populariteitswedstrijd. Focus op inhoud in plaats van op likes.”

 

Focus op kwalitatieve content


Misschien is het aantal ‘saves’ van Instagram-posts wel een betere graadmeter voor de betrokkenheid van je volgers. Een post opslaan doen die namelijk omdat ze de inhoud waardevol vinden en later nog eens opnieuw willen lezen. Je kan het vergelijken met het flaggen van een e-mail. ‘Inhoud’ – content in het Engels – het hoge woord is eruit. Dat moet het uitgangspunt zijn bij het publiceren van foto’s en berichten, veel meer dan het verzamelen van zoveel mogelijk likes. Duim omhoog voor content dus!

Met GBL Studio op weg naar waardevolle inhoud

Of de like-counter na de testfase ook effectief zal verdwijnen van Instagram (en Facebook?), weten we op dit moment nog niet. Maar zelfs los daarvan is tijd investeren in de kwaliteit van berichten op de sociale media zeer nuttig. Daarbij biedt GBL Studio je de gepaste ondersteuning. Met een content plan en advies over social advertising zorgen we ervoor dat je inspanningen ook effectief resultaat opleveren. Dat resultaat wordt dan niet zozeer een karrenvracht aan likes, maar wel een verhoogd engagement van je volgers en doelpubliek.

De betrokkenheid van je volgers verhogen met een rake contentmarketingcampagne? Geef ons een seintje en onze online experts zetten zich schrap!

Likes Instagram
Einde van openbare Instagram Likes
Instagram likecultuur
Meer weten over onze diensten?