Hoe bouw je een gebruiksvriendelijke website? 6 concrete tips

10-08-2017

1. Houd rekening met de responsiveness

De eerste vraag die je jezelf moet stellen: is je website of webshop vlot lees- en navigeerbaar op alle toestellen? Want ook jouw klanten surfen steeds meer via mobiele apparaten om het eerste contact met jouw bedrijf te leggen. Een responsief design is dus een absolute must voor iedere website de dag van vandaag.

Wanneer jouw potentiële klant moeilijk op de contactpagina geraakt doordat jouw site niet mooi wordt getoond op zijn tablet, haakt hij af.

2. Voorzie een vlekkeloze navigatie

Responsiveness brengt ons naadloos bij de navigatie van je site. We winden er geen doekjes om: geen enkele bezoeker apprecieert het om 10 keer te moeten klikken alvorens hij de gewenste informatie vindt. Hoe meer pagina’s of sitemenu’s een potentiële klant moet doorbladeren, hoe sneller hij het opgeeft en je website verlaat.

En dat is een gemiste kans! We raden je aan om een feilloze navigatie te voorzien. Een vuistregel: consumenten zijn bereid om gemiddeld max. 3 keer te klikken om te vinden wat ze zoeken.

3. Waak over de professionaliteit van je design

Flikkerende pop-up vakjes en een kakofonie? Die laat je best achterwege. Less is more, dus vandaag verzorg je de beste professionele uitstraling met een serene look and feel.

Op niveau van webdesign is het aangewezen om zeker voldoende witruimte te voorzien. Zo kunnen je websitebezoekers vlotjes door je website fietsen.

4. Wees consistent

Deze parameter wordt jammer genoeg maar al te vaak over het hoofd gezien. En we kunnen het maar niet genoeg benadrukken: zorg ervoor dat de opmaak en structuur dezelfde is op élke pagina van jouw website.

Want zeg nu zelf: vind jij het ook niet vervelend om op een professionele website te vertoeven waarop elke pagina een andere indeling of design heeft?

5. Test de laadsnelheid van je site

Een snelle website is niet enkel belangrijk voor bezoekers en potentiële klanten, ook is dat essentieel voor een hogere positie in Google (SEO, iemand?). Zeker bij webshops is het uit den boze om jouw bezoeker te laten wachten.

“Most sites lose half their visitors while loading.” - Google

Dus doe regelmatig de test bij je eigen website: laadt hij snel? Is hij opgewassen tegen piekverkeer? Doe de test!

6. Let op het lettertype

Gebruiksvriendelijkheid houdt ook de leesbaarheid in. Daarom ga je bij de keuze van je lettertype maar beter niet over één nacht ijs. Ook hier geldt ‘less is more’. Vermijd in elk geval krulletjes, boogjes en soortgelijke tierlantijntjes. Zo kom je neutraal, toegankelijk en professioneel over.

Zag je op een bepaalde website een mooi lettertype, maar ken je de naam niet? Dan is deze plug-in superhandig voor je!

Verdient jouw website of -shop een make-over? Of plan je voor het eerst jouw eigen website te laten maken? Neem dan gerust contact op met GBL Studio voor een vrijblijvend gesprek!

Hoe bouw je een gebruiksvriendelijke website? 6 concrete tips
Interesse in een website of webshop?