Hoe gebruik je LinkedIn voor je business?

22-11-2018

LinkedIn wordt gezien als het kleine broertje van Facebook en Instagram, maar niets is minder waar. Het sociale netwerk heeft zijn eigen kwaliteiten en mag je als bedrijf dus niet in de vergeetput stoppen. LinkedIn is het uitgelezen platform om te netwerken, kennis te delen en vacatures in te vullen. Geen idee hoe je er moet communiceren? Wij helpen je graag met de ins and outs.

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich richt op professionele gebruikers. Het wordt gezien als grootste professionele netwerk ter wereld. Net zoals bij Facebook kan je zowel een persoonlijk profiel als een bedrijfspagina opzetten. En ja, uiteraard kan je hier ook adverteren. Werk je in een B2B-bedrijf? Dan is LinkedIn een must om potentiële klanten voor jou te winnen.

Persoonlijk profiel

Meer dan 3 miljoen Belgen hebben een LinkedIn profiel en dat aantal blijft fors stijgen. Voornamelijk hoger geschoolden vinden hun weg naar LinkedIn. Zij connecteren er met vrienden en collega’s, delen sectorgerelateerde artikelen of gaan actief op zoek naar een job. Een persoonlijk profiel is een soort visitekaartje dat je continu kan updaten en waarmee je jezelf in de markt zet. Spoor je medewerkers aan om jouw bedrijf toe te voegen als werkgever en regelmatig content te delen. Zij zijn je ambassadors en dragen bij aan de populariteit van je bedrijfspagina. De impact van geëngageerde medewerkers is enorm en wordt vaak uit het oog verloren.

Bedrijfspagina: de kern

Een bedrijfspagina is zoals het woord al zegt, een pagina voor je bedrijf. Bezoekers zien er gekoppelde medewerkers, vacatures en recente updates. Als bedrijf is het ook mogelijk om showcase pagina’s aan te maken voor specifieke diensten of producten. Dat is handig als je producten naar andere doelgroepen richt en dus op andere noden en wensen inspeelt. Zo heeft Microsoft twee showcasepagina’s: Microsoft Office en Microsoft Dynamics. In het luikje Analytics zie je het verkeer naar je pagina en de demografische gegevens van je bezoekers zoals functie, bedrijfstak en locatie. Statistieken die Facebook bijvoorbeeld niet vrijgeeft.

Wat post je op LinkedIn?

We raden niet aan om klakkeloos Facebook posts te kopiëren naar LinkedIn. Het klinkt aanlokkelijk, maar het doelpubliek is compleet anders en verlangt andere content. Waar op Facebook luchtige content en promotie dagelijkse kost is, is dat uit den boze op LinkedIn. Kennisdeling is key. Blogberichten, nieuwigheden uit de sector, productlanceringen en vacatures zijn the way to go. Hoe relevanter hoe beter.

Gericht adverteren

Uiteraard kan je adverteren op LinkedIn. Je profiteert er van sterke targetingopties: werkgevers, seniority level, functietitels, groepen ... Een doelpubliek voor een congres over biochemie nodig? LinkedIn is the place to be. Afhankelijk van je doelstelling en boodschap heb je de keuze uit volgende ads.

  • Gesponsorde content: Video’s, carrouselberichten, linkposts.
  • Gesponsorde Inmail: Advertenties die rechtstreeks in het postvak IN komen.
  • Tekstadvertenties: Afbeelding en tekst die in de linkerkolom verschijnt.
  • Spotlightads: Gepersonaliseerde advertenties adhv. demografische gegevens.
  • Volgadvertentie: Gepersonaliseerde advertentie om meer volgers binnnen te halen.  
  • Vacature plaatsen: In het hoofdmenu van LinkedIn staan er vacatures. Daar bereik je rechtstreeks jobzoekers met jouw vacature.

10 tips en tricks

Maak je pagina visueel en voeg een banner toe.

  • Maak je beschrijving SEO-vriendelijk, Google ziet werkelijk alles.
  • LinkedIn Insight Tag als tegenhanger van de Facebook Pixel om conversies te tracken.
  • Via Demografische websitegegevens zie je welke functies jouw website bezoeken.
  • Gebruik Lead Generation Forms om leads te verzamelen voor jouw business.
  • Zet A/B-tests op om te kijken welke doelgroep of advertentie het beste werkt.
  • Wekelijks posten verdubbelt de interactie met jouw content.
  • Hou video’s korter dan 30 seconden en vertel de kern in de eerste 10 seconden.
  • Grote visuals genereren een hogere click-trough rate. (1200 x 628 pixels)
  • Beperk je targeting tot 3 facetten. Overdaad kan je campagne schaden.

 

Ben je ervan overtuigd om aan de slag te gaan met LinkedIn of heb je nieuwe, creatieve ideeën nodig? LinkedIn en de andere sociale media zijn voor ons een open boek. GBL Studio geeft je graag advies, of neemt jouw content volledig voor eigen rekening. Jij beslist!

linkedin voor bedrijven
showcasepagina's
Meer weten over onze diensten?