Hoe schrijf ik SEO-teksten?

09-09-2019

“Om mijn website goed vindbaar te maken, moet die toch vooral technisch op punt staan”, het is een misverstand dat we heel vaak te horen krijgen. Het tegendeel is namelijk waar: om goed te scoren in Google, moet je website vooral interessant zijn voor je doelgroep. Dat is niet alleen een kwestie van inhoud, maar ook van de manier waarop je het aanpakt. Klinkt vaag? Let’s dig right in!

In dit blogbericht:

Hoe schrijf ik SEO-teksten?

1. Schrijf voor mensen, niet voor machines

Dit is meteen de belangrijkste tip! De filosofie van Google luidt dan ook niet toevallig: maak je inhoud in eerste instantie boeiend voor de bezoeker, wij doen de rest. Bij het schrijven denk je dus eerst en vooral aan wat mensen willen lezen en niet aan wat Mister Google wil zien. Een waardevolle oefening bij het voorzien van inhoud op je website, is om in het hoofd van je doelgroep te kruipen. Hiervoor hoef je geen SEO-expert te zijn. Het gaat louter om de leefwereld van je bezoekers, en daar ben jij de specialist in! Stel je hierbij de volgende vragen:

  • Welke vragen komen steeds terug?
  • Waarom ben jij de beste partij, wat is jouw ervaring?
  • Wat zijn de bekommernissen binnen de sector?
  • Welke zoekwoordcombinaties zou jij gebruiken?

Hoe beter de inhoud van je website aansluit bij de leefwereld van je doelgroep, hoe sneller de juiste mensen (lees: ‘hot leads’) bij jou terecht zullen komen. Om die reden raden we sterk aan om een blog of nieuwsoverzicht te voorzien. Dat is niet alleen een krachtig SEO-instrument an sich, je kan er ook mee inspelen op actuele thema’s. En dat weten zoekmachines naar waarde te schatten!

Hoe schrijf ik SEO-teksten?

2. Schrijven met een plan

Overtuigd van de waarde van een blog? Begin dan niet uit de losse pols te schrijven, maar vertrek van een plan. Stap 1 is het opstellen van een lijst van alle onderwerpen die je aan bod kan laten komen, stap 2 het inplannen van je blogartikels op een content calendar. Hierbij koppel je elk onderwerp aan een publicatiedatum. Zeker voor seizoensgebonden onderwerpen is dit een nuttige tool. Deze kalender wordt je leidraad, maar laat ook ruimte voor ingevingen van het moment of artikels die inspelen op de actualiteit.

3. Vind de juiste (zoek)woorden

Je hebt het onderwerp van een pagina of blogartikel bepaald? Nu komt het erop aan om de juiste woorden te vinden. Een doeltreffende insteek hierbij is om een letterlijke zoekopdracht of vraag van je doelgroep als (tussen)titel te gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • Welke verf heb ik nodig voor binnenmuren?
  • Mijn kind kan niet slapen
  • Hoe schrijf ik SEO-teksten?

De tijd van keyword stuffing ligt al even achter ons. Je webteksten volproppen met zoekwoorden heeft dus geen zin. Dat hebben de slimme zoekmachines al snel door. Met teksten waarin zoekwoorden en synoniemen om de haverklap herhaald worden, jaag je de bezoeker bovendien ook weg. En je artikel delen op de sociale media zal hij al helemaal niet doen.

De rode draad bij het schrijven blijft dus: hou het vlot en naturel. Zorg voor heldere copy, afgewisseld met een illustratie of video. Kortweg: leg het uit zoals je het zelf graag uitgelegd zou krijgen. Wees daarbij volledig, maar verlies je niet in irrelevante details.

Hoe schrijf ik SEO-teksten?

4. Verzorg de opmaak

Wat er in je tekst staat, houdt je lezer geboeid, maar ook hoe je tekst eruit ziet. Het oog wil ook wat … Een opbouw in verschillende blokken en met tussentitels is in dat opzicht vele malen efficiënter dan een ellenlange, doorlopende tekst. Laat je tekst dus ademen met voldoende witruimte.

Slimme layout

Voor de opbouw van webpagina’s bestaat een uitgebreid arsenaal aan opmaakelementen. Gebruik ze dan ook. Een correct opgemaakte pagina maakt het voor zoekmachines eenvoudiger om te bepalen waar de pagina over gaat en waar de accenten liggen. Daarnaast verhogen ze de leesbaarheid voor de bezoeker. Het is onze tip 3 voor een gebruiksvriendelijke website.

Paginatitels en koppen

Elke pagina op een website kan slechts één algemene titel hebben. Je kan dus maar één titel als “Kop 1” aanduiden. Tussenkoppen duid je aan met “Kop 2”, titels die een onderdeel vormen van “Kop 2” duid je aan met “Kop 3”, enzoverder. Afgezien van “Kop 1” mag je zoveel koppen gebruiken als je wenst, maar opnieuw: hou het evenwichtig.

Interne links

Dit zijn links naar andere pagina’s binnen je website. Niet alleen is dit voor de bezoeker handig om extra informatie te vinden, het is een uitgelezen gelegenheid om tekstlinks te creëren. Daarbij plaats je een link achter een stukje tekst. In het beste geval is dit een zoekwoord(combinatie), of een letterlijke vraag of zin waarop je wil gevonden worden. Op die manier geef je zoekmachines mee welke pagina’s relevant zijn voor deze zoekwoorden. Let wel: het is niet de bedoeling dat je een jungle aan links van je tekst maakt. Selecteer zorgvuldig achter welke woorden of woordcombinaties je een link plaatst. Werd een bepaald woord eerder in de tekst al gelinkt aan een pagina, doe dit dan niet nog eens wanneer dit woord nog eens voorkomt in dezelfde tekst.

Tekstlinks kan je ook inzetten als ankers. Die leiden naar een bepaald onderdeel op dezelfde pagina. Vaak zie je bovenaan lijvige artikels een lijstje met links waarmee je rechtstreeks naar een bepaald onderdeel van de pagina springt. Google indexeert naast de gebruikelijke ook individuele ankers. Je hebt het vast al eens ondervonden toen je bij het aanklikken van een zoekresultaat rechtstreeks bij een bepaald onderdeel van de pagina terechtkwam. Dit zie je bijvoorbeeld bij zoekresultaten die naar Wikipedia linken.

5. Gebruik afbeeldingen

Een droge tekst nodigt niet uit om die van begin tot einde te lezen. Daarbij komt dat tekst op een scherm lezen sowieso vermoeiender voor de ogen is dan op papier. Afwisselen met afbeeldingen is dus de boodschap.

Lukraak wat foto’s invoegen in je tekst is uiteraard geen goed idee. Zorg dat de afbeelding overeenkomt met de inhoud van de pagina. Afbeeldingen moeten ook geoptimaliseerd zijn voor het web. Daarmee bedoelen we: een scherpe beeldkwaliteit, met een beperkte bestandsgrootte (500 KB is het maximum).

Alt-tekst

Voorzie elke afbeelding ook van een alternatieve tekst (kortweg: alt-tekst). Oorspronkelijk was dit bedoeld om pagina’s voor te kunnen lezen voor mensen met een visuele beperking. Later hebben zoekmachines dit opgepikt. Niet alleen geeft de alt-tekst hen een idee van waar de pagina over gaat, het helpt ze ook om hun afbeeldingsbibliotheek samen te stellen, zoals Google Images.

Geef afbeeldingen dus een beknopte en nauwkeurige beschrijving die aansluit bij de inhoud van de pagina. Gebruik daarbij niet steeds dezelfde alt-tekst en overdrijf niet met zoekwoorden. Zoekmachines zijn intelligent genoeg om dit te doorprikken.

Hoe schrijf ik SEO-teksten?

6. Wees creatief en origineel

Je webteksten interessant houden, doe je ook door met sterke online copywriting te variëren in onderwerpen en invalshoeken. Sommige thema’s laten weinig ruimte voor een gevarieerd aanbod aan informatie, maar misschien is een ander perspectief wel een optie? Val ook niet steeds terug op dezelfde zoekwoorden, maar wees creatief met synoniemen. Dit brengt afwisseling in je tekst en vergroot je ‘vangnet’ op zoekmachines.

Unieke inhoud

Google heeft het niet voor copycats en geeft steeds de voorkeur aan unieke inhoud. Dit geldt voor websites onderling, maar ook voor de pagina’s binnen je eigen website. Als dezelfde inhoud steeds terugkeert op andere pagina’s, zal Google dit als duplicate content beschouwen, en de overeenkomende pagina’s systematisch uitsluiten uit de zoekresultaten.

Lijstjes

Een populaire aanpak is die van de lijstjes. Dit zijn opsommingen met telkens een korte uitleg. Voorbeelden zijn er genoeg:

Hoe schrijf ik SEO-teksten?

7. Spread the news!

Heb je een pagina toegevoegd aan je website of een nieuw artikel gepubliceerd? Deel dit dan met de wereld. Op Facebook, Twitter, Instagram én LinkedIn. Zo blijft je inhoud niet voorbehouden voor wie al op je website was. Zorg voor een prikkelende post die je volgers overhaalt om door te klikken. Interessante inhoud wordt ook vaker gedeeld, wat nog meer clicks met zich meebrengt. En hoe meer clicks er binnenkomen, hoe sterker het signaal naar de zoekmachines dat het om relevante inhoud gaat.

Ook andere websites kunnen bijdragen tot je SEO-waarde, met zogenaamde backlinks. Het aantal backlinks naar jouw artikel bepaalt immers mee de SEO-waarde ervan. Let wel, de ene backlink heeft een grotere SEO-waarde dan de andere. Als een gevestigde waarde binnen je sector met een tekstlink naar een specifieke pagina verwijst op jouw website, heeft dit veel meer waarde dan een blogger die terloops een link naar jouw homepage legt.

8. Rust niet op je lauweren

Een website die constant in beweging is, trekt meer aandacht van zoekmachines dan een site waarop het wekenlang windstil blijft. Het is meteen de reden waarom krantenwebsites hoog in de zoekresultaten staan wanneer je een zoekwoord intikt dat gelinkt is aan de actualiteit.

Uiteraard moet je niet elke dag unieke content plaatsen. Dat is niet realistisch en telkens nieuwe inhoud aandragen over hetzelfde onderwerp is niet eenvoudig. Vermijd gewoon dat er weken aan een stuk niets te beleven valt op je site.

De beste oplossing om je website te voeden met nieuwe content is het bijhouden van een blog (of nieuwsoverzicht) waarmee je:

  • het centrale thema van je website vanuit verschillende perspectieven belicht,
  • acties of evenementen aankondigt,
  • nieuws uit de sector brengt,
  • cases en ervaringen deelt,
  • klanten aan het woord laat,

Voorbeelden hiervan vind je op onze blog:

Hoe schrijf ik SEO-teksten?

9. Conclusie: kwaliteit boven kwantiteit

De rode draad doorheen alle bovenstaande tips is kwaliteit. Zorg voor kwalitatieve inhoud, en breng die op regelmatige basis aan. Een inhoudskalender is hierbij een handig instrument. Stel je in de plaats van je bezoekers en anticipeer op wat hen bezighoudt. Probeer dit letterlijk onder woorden te brengen in de vorm van een titel, tussentitel of tekstlink. Breng variatie in je onderwerpen en tekst, en wissel af met geoptimaliseerde afbeeldingen of video’s. Ga tot slot voor een logische opbouw, zowel inhoudelijk als qua layout.

Geen tijd voor een rake content marketing campagne? Of voor het optimaliseren van de bestaande inhoud? Geef ons een seintje en onze online copywriters zorgen voor dynamiet!

Hoe schrijf ik SEO-teksten?
Meer weten over onze diensten?