Hoe doe je aan succesvolle in-store promotie? 3 straffe tips

12-09-2017

Van stickers tot posters en unieke displays: winkeliers hebben een hoop in-store promotiemateriaal ter beschikking. Klinkt herkenbaar? Dan vraag je je misschien ook af hoe die tools de verkoop in je zaak gaan bevorderen. GBL Studio geeft je alvast 3 pasklare tips om aan succesvolle in-store promotie te doen! 

1. Analyseer en speel in op het aankoopgedrag

Of dat moet de eerste stap toch zijn. Stond je ooit al stil bij het gedrag van je doelpubliek? Ga in elk geval na of je aanbod eerder bestaat uit impulsproducten of net producten waar een lang denk- en vergelijkingsproces aan vooraf gaat.

Check ook of een welbepaalde winkelinrichting het koopgedrag stimuleert en voer A/B-tests uit. Zoek ook uit of pakweg die ene toonbankdisplay upselling bevordert en je zo ook een meerverkoop behaalt. Test dus welke display op welke locatie in je winkel het meeste bekijks heeft en leer uit deze experimenten. Je mag dan nog het mooiste ontwerp hebben - als je jouw promotiemateriaal niet strategisch plaatst, dan loop je het risico dat je investering weinig oplevert.

En nee, het hoeft geen gedoe te zijn om het gedrag van je publiek in kaart te brengen. Werk eventueel met een digitale klantenkaart die alle data verzamelt. Met een daaraan gekoppelde software kun je in een mum van tijd trends detecteren en daar ook op inspelen!

In-store promotie voor Flandrien Kaas

2. Trek de aandacht met 1 duidelijke boodschap

Anno 2017 krijgt de consument een overvloed aan reclameboodschappen op zich afgevuurd. Daarom is het belangrijker dan ooit om op een doordachte manier zijn aandacht te grijpen.

WIl je opvallen in het drukke straatbeeld? Kies dan voor raamstickers: die geven op een kleurrijke maar kordate manier een boodschap weer en zetten aan tot actie. Ideaal om promoties in de kijker te zetten, maar ook om met een leuke woordspeling de voorbijganger te doen smaken naar meer.

In je zaak zelf kun je de aandacht trekken met divers POS-materiaal zoals een display. Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken die beweren dat winkelbezoekers veel naar de grond kijken tijdens het lopen. Daar kun je bijvoorbeeld op inspelen met vloerstickers! Maar: overdaad schaadt, dus ga niet onbezonnen te werk.

Een enorm aandachtspunt bij al deze tips, is het bewaken van je huisstijl. Jouw klanten zijn enorm gevoelig aan inconsistente communicatie. Dus is het een kwestie van één duidelijke bedrijfsboodschap te bepalen en die op alle kanalen kenbaar te maken.

Inspiratie nodig? Ga op zoektocht door Pinterest of nog beter: klop aan bij een gespecialiseerd bureau dat een opvallend concept voor je uitwerkt!

3. Pas promotiemateriaal aan volgens de looptijd van je campagnes

Gaat het om tijdelijke of permanente promotie? Die vraag moet je jezelf zeker en vast stellen. Want op basis daarvan dien je jouw ontwerp en materiaalkeuze aan te passen. Ga je voor een langetermijnaanpak, dan is het slim om voor duurzame materialen zoals hout of metaal te gaan.

Wil je daarentegen een seizoensactie lanceren met knalprijzen? Dan raden we je aan POS-materiaal te kiezen zoals een kartonnen display in combinatie met bijvoorbeeld een wobbler. Efficiënt en vriendelijk voor je budget!

 

Jeuness in-store promotie
Ook in-store promotiemateriaal nodig?