Je merk boosten met een huisstijl? Zo doe je dat!

17-12-2018

Je merk boosten met een huisstijl? Zo doe je dat!

Denk aan een rode vrachtwagen en je denkt meteen aan de zwierige witte letters van het ‘Coca-Cola’-logo. En een brand identity als die van Coca-Cola? Daar kan je als bloeiende onderneming natuurlijk alleen maar van dromen! Ondanks de ‘power’ die een consistente huisstijl met zich meebrengt, hechten heel wat firma’s (te) weinig belang aan het uitwerken van die ‘identiteit’. Je wil je als merk onderscheiden van de concurrentie? Zo begin je eraan:

Het hoe, wat en waarom van de huisstijl

Wat houdt dat nu eigenlijk in zo’n huisstijl? Een huisstijl draait in eerste instantie om herkenbaarheid, brand image en corporate identity, maar ook om een positieve associatie met je merk. Kort door de bocht: alle mogelijke visuele aspecten waarmee je als merk naar buiten treedt. En geloof ons, dat gaat heel wat verder dan enkel je logo. Je merk een serieuze boost geven? Een consistente huisstijl bevat de volgende kenmerken:

  • Een catchy beeld- en woordmerk: zowel het logo als de ‘roepnaam’ van je merk springen in het oog en zijn gemakkelijk uit te spreken (en te onthouden). Apple is hier een mooi voorbeeld van. 
  • Eenvoudig en herkenbaar: een goede huisstijl is duidelijk en herkenbaar. Dus de basisregel is hier: keep it simple! Denk maar aan de 3 strepen van Adidas.
  • Consistent kleurgebruik: gebruik je een bepaalde tint blauw in je logo, ga dan niet ineens een ander blauw gebruiken in je nieuwsbrief of POS-materiaal. Benieuwd naar de exacte kleur? Color Picker vormt hiervoor de ideale tool.  
  • Fonts, fonts en nog eens fonts: Helvetica in je nieuwsbrief, Verdana in je Display-banners en Adele voor de print? Een no go! Het lijkt logisch, maar het komt vaker voor dan je denkt. Beperk jezelf in lettertypes en communiceer deze naar het team onder de vorm van een huisstijlhandboek. 
  • Consistent vorm- en materiaalgebruik: is het design van je website eerder strak en hoekig, ga dan voor je beursstand niet ineens voor afgeronde vormen. 

Huisstijl versus brand awareness

Een consistente huisstijl draagt bij aan de naamsbekendheid van je merk. En net daar, raar maar waar, wringt het schoentje. In tijden waar werkelijk alles meetbaar is, geven veel ondernemingen steeds vaker de voorkeur aan conversiegerichte campagnes: acties die op korte termijn de meeste leads opleveren. Naamsbekendheid en engagement zijn natuurlijk moeilijker te meten dan een conversie zwart op wit. Daarnaast situeren de effectieve resultaten ervan zich eerder op lange(re) termijn. Echter, zonder branding geen sales! De manier waarop je jouw bedrijf aan de buitenwereld presenteert speelt dus wel degelijk een belangrijke rol. 

Hoe je je huisstijl doortrekt naar je content

Eens het logo op punt staat, staan weinig merken nog stil bij de content die ze erna verspreiden. Van Facebook-postjes in je-vorm over blogs en privacy policies in de u-vorm tot een wel heel droge ‘pagina niet gevonden’-foutmelding naar de hand van je web developer: erg duidelijk naar je klant toe is het in ieder geval niet. Het huisstijlhandboek kan hierbij helpen: brief je medewerkers niet enkel over de fonts en kleuren, maar eveneens over de gewenste communicatiestijl.

How to ‘huisstijl’: onze conclusie

De rode draad doorheen het verhaal is, zoals je kon lezen, consistentie. De gemiddelde consument krijgt dagelijks 250 tot wel 3.000 reclameboodschappen (en dus merken) te zien. Je mag het dus vergeten dat die consument 14 variaties van jouw boodschap zal onthouden. Hoe uniformer je advertenties hoe groter de kans dat hij jouw boodschap herkent en onthoudt. 

Benieuwd naar wat zo’n huisstijl kan betekenen voor jouw merk? Kan je merk ook wel wat extra power gebruiken? Ontdek hoe wij jouw merk een serieuze boost kunnen geven! 

 

Een aantal cases in de kijker

 

 

branding en huisstijl
Meer weten over onze diensten?