De kracht van kleur in marketing

22-08-2018

Wist je dat kleur je merk kan maken of kraken? Kleur wekt bepaalde gevoelens op, binnen de 90 seconden vormt de consument een mening over je bedrijf of product. De kracht van kleur is dus niet te onderschatten. Hoe kies je voor de beste kleuren voor je bedrijf of product? Lees meer over kleurenmarketing en ontdek hoe je met kleur het gedrag van je klant kan beïnvloeden.

Impact van kleur

Het psychologisch effect van kleur is cruciaal in bedrijfsmarketing. Kleuren spelen bewust en onbewust een grote rol in de belevingswereld van je klanten. Bedenk wat je met je bedrijf of communicatie wilt uitstralen en kies op basis daarvan de juiste kleur, want:

  • Kleur verhoogt de naamsbekendheid van je bedrijf, merk of product.
  • 85% van de consumenten kiest voor een product op basis van het visuele aspect. Geur en geluid hebben amper invloed.
  • Kleuren zijn het eerste wat we ons herinneren van een product of merk. Pas hierna de vormgeving, nummers en woorden.

Betekenis van kleuren

Hoe bepaal je de juiste kleur voor jouw merk? Laat je inspireren door de betekenis van elke kleur en maak de beste keuze:

Kleurmarketing

Blauw

Blauw straalt betrouwbaarheid, veiligheid en kracht uit. Het heeft een rustgevende invloed op de geest en wordt het meest gebruikt bij medische bedrijven, overheid, gezondheidszorg, informatie en technologie, zorgsector, B2B … Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Oral-B, de kleuren van de politie, Volvo. De combinatie van wit op blauw is het best leesbaar, vandaar dat veel verkeersborden of pictogrammen deze kleurencombinatie gebruiken.

Kleurenpsychologie blauw

Geel

Geel is een opvallende kleur en wordt vaak gebruikt in de reclamewereld. Het heeft een positieve, jeugdige uitstraling en staat voor optimisme, geluk, creativiteit en een groot denkvermogen. Merken als Ikea, Shell en DHL kozen bewust voor deze kleur en ook de kleurkeuze van GBL Studio is niet toevallig gemaakt. Is geel je favoriete kleur, dan streef je naar veelzijdigheid en heb je een levendige geest die z’n kennis continu wil vergroten.

Kleurenpsychologie geel

Zwart

Wil je met je merk exclusiviteit en luxe uitstralen, dan is zwart een goede keuze. Het is een sterke kleur met een krachtige, professionele en elegante uitstraling en spreekt vooral mannen aan. BMW, Weber, Gucci en Adidas zijn hier mooie voorbeelden van.

Kleurenpsychologie zwart

Groen

Deze kleur roept enkel positieve waarden op: gezond en biologisch, groei en veiligheid. De kleur werkt kalmerend, brengt rust en is voor het menselijk oog het prettigst om naar te kijken. Groen doet denken aan vooruitgang en groei, denk hierbij aan Greenpeace, Oxfam en Starbucks. Groen wordt bovendien veel gebruikt als verkoopstool om producten als duurzaam, evenwichtig en gezond te bestempelen.

Kleurenpsychologie groen

Rood

Rood is een intense kleur die met warmte, vuur en energie geassocieerd wordt. Succesvolle rode logo’s zijn onder andere Pinterest, Barbecook, Coca-Cola en YouTube. Rood staat voor geluk en heeft een krachtige invloed op de emoties en persoonlijkheid van consumenten. Met deze kleur creëer je een sfeer van urgentie, daarom dat rood bij een uitverkoop of sales dé favoriet is.

Kleurenpsychologie rood

Oranje

Een vriendelijke kleur die je merk een vrolijke en assertieve gevoelswaarde geeft. Bedrijven zoals Etsy, Orange en Nickelodeon willen plezier en entertainment uitstralen, dus kiezen ze voor deze kleur. Oranje wordt vaak toegepast voor een call-to-action: schrijf je in, koop nu, doe mee.

Kleurenpsychologie oranje

Paars

Paars toont dat je fantasierijk bent en heeft een kalme uitstraling. Deze kleur doet het goed bij vrouwen en kinderen, niet bij mannen. De schoonheidsindustrie is fan van paars. Omdat deze kleur al sinds eeuwen in veel koningshuizen gebruikt wordt, krijgt paars een ‘elite’- of ‘luxe’-status. Voorbeelden zijn Hallmark, Yahoo! en Pure Beauty.

Kleurenpsychologie paars

Grijs

Bedrijven die kalmte en balans willen uitstralen, kiezen best voor grijs. Het is niet alleen een tijdloze kleur, het wordt ook vaak geassocieerd met intelligentie. Elektronicabedrijf Apple koos niet voor niets voor een grijze appel als logo.

Kleurenpsychologie grijs

Roze of magenta

Wil je jonge vrouwen of meisjes aanspreken? Kies voor roze, het staat voor romantiek, bescheidenheid en sensualiteit. Maar overdrijf niet met deze kleur. Ici Paris XL, Barbie en Victoria’s Secret vonden de perfecte schakering roze en slagen erin miljoenen vrouwen te charmeren.

Kleurenpsychologie roze

Kraak de kleurcode

Kleurenmarketing heeft dus een grote invloed op het onderbewustzijn. Wil je met je bedrijf, merk of product een bepaald gevoel uitstralen, dan kies je maar beter de juiste kleur. Hou daarbij ook rekening met de ‘temperatuur’ van de kleur. Warme kleuren zoals rood en geel stimuleren en zetten aan tot actie, terwijl koude kleuren zoals blauw en groen in het algemeen kalmeren en vertrouwen inboezemen.

Er is een verschil tussen helderblauw en donkerblauw, bordeauxrood en bloedrood en goudgeel en citroengeel. Elke kleur heeft eindeloos veel verschillende tinten. Zorg voor uniformiteit in je huisstijl en haal alles uit je kleurkeuze. Leg de kleuren van je briefpapier, visitekaartjes en andere documenten vast aan de hand van kleurwaardes, zo worden steeds dezelfde waarden gebruikt voor al jouw drukwerk en verhoog je de herkenbaarheid van je merk.

 

Advies nodig over een nieuwe huisstijl?