Meer inzicht in je doelgroep? (+ gratis persona template)

13-03-2019

Van een snack tot een nieuwe smartphone, voor klanten een product effectief aankopen, doorlopen ze – onbewust – een aantal stappen. Als marketeer probeer je deze stappen van het aankoopproces zo goed mogelijk uit te stippelen, maar vaak loopt het fout omdat je de klant niet genoeg kent. Een gemiste kans. Inzicht in de klant is heel cruciaal.

Ken je doelgroep

De eerste stap om je doelgroep beter te leren kennen, is door ze nog beter uit te diepen. Veel bedrijven beschrijven een ideale doelgroep met alleen maar positieve kenmerken in plaats van een realistische en zien het belangrijkste over het hoofd: de reden waarom een klant niet voor hen kiest.

Vorm persona’s voor je bedrijf, gefundeerd op feiten. Verdiep je in de klant en zijn karakter. Bekijk het als een datingproces waarbij je zijn ware aard langzaamaan ontdekt. Neem je tijd, want hoe beter je jouw klant kent, hoe beter je op zijn verwachtingen kan inspelen en hoe beter je resultaat zal zijn. Let’s do this!

doelgroep, persona's en customer journey

Gezocht en gevonden: de ideale persona

De persona die je ontwikkelt, houdt rekening met zowel de positieve als de negatieve eigenschappen en vormt een realistisch beeld van je klant.

Hoe ga je te werk bij het maken van een persona?

  • Kies een naam: Het lijkt misschien een detail, maar dit bevordert de interne communicatie.
  • Achtergrondinformatie: Geef een korte omschrijving van de persona. 
  • Demografische gegevens: De woonplaats zegt veel over je persona. Iemand die een grootstad verkiest, verschilt vaak sterk van iemand die van het dorpsleven houdt.
  • Doelen: Denk na over de ambities van je persona. Wat wil hij bereiken, nu en in de toekomst? Welke behoeften wil hij daarmee vervullen?
  • Frustraties: Wat houdt je persona tegen om zijn doelen te bereiken? Welke twijfels zijn er? 
  • Technologie: Is jouw persona technologisch vernuft? Kent hij de nieuwste snufjes? 
     

Persona maken: tips & tricks + gratis persona template

  • Maak verschillende persona’s en splits je oorspronkelijke doelgroepen verder uit. Hoe meer persona’s, hoe beter je klantentypes kan inschatten.
  • Hou rekening met de persoonlijkheid van jouw persona. Iemand die introvert is, zal eerder een contactformulier invullen of online research doen dan de klantendienst te bellen. 
  • Benoem elke persona tot in de details. Een koekjesleverancier omschrijft bijvoorbeeld welk tussendoortje z’n persona elke dag eet. Kiest hij voor een gezonde fruitsla of een artisanale wafel? Dergelijke keuze zegt veel.
  • Koppel je persona aan je product en ontdek wat je kan doen om je persona te overtuigen van je product. Is één van je persona’s een digital whizzkid en bezit je enkel fysieke winkels? Dan spreekt het voor zich dat de verkoopcijfers er tegenvallen.
  • Download onze gratis template en stel je persona’s op. Of contacteer ons, onze marketeers helpen je met veel plezier.
     
persona template

De customer journey: the next step

Persona’s helpen je om nieuwe inzichten te krijgen, maar de echte pijnpunten leg je bloot tijdens een customer journey, een minireisje waarbij je elke interactie met jouw merk nauwkeurig bestudeert. Die journey kan de verkoop laten stijgen, de klantentevredenheid verbeteren en je toekomstvisie verruimen.

Hoe maak je een customer journey?

Bij een customer journey pluis je het verkoopstraject volledig uit. Van gevoel tot beleving en frustraties, het komt allemaal aan bod. Onderstaand stappenplan leert je waar je rekening mee moet houden. 

  1. Interactiemomenten definiëren
    In deze fase ga je na wanneer de klant contact heeft met jou. Waar en wanneer hoort die voor het eerst over je product, hoe verzamelt hij informatie en waar maakt hij de beslissing om je product al dan niet aan te kopen? Deze gegevens vind je door klanten te bevragen, je logisch verstand te gebruiken en Google Analytics te checken. 
     
  2. Behoeften achterhalen
    Per interactiemoment bekijk je welke behoefte de consument wil vervullen. Voldoet het kanaal dat jij inzet aan die behoefte of schort daar het probleem? De behoefte van je klant is bijvoorbeeld een lekkere gezonde snack, maar misschien oogt jouw product onvoldoende ‘healthy’? Tijd om jouw packaging aan te passen. 
     
  3. De emotionele status van je klant
    Elk interactiemoment lokt een bepaalde gevoelswaarde uit en die moet je zo goed mogelijk in kaart brengen. Zo kan je exact de negatieve gevoelens lokaliseren en aanpakken. Moet je klant bijvoorbeeld lang zoeken naar parkeerplaats, dan zal hij je winkel waarschijnlijk gefrustreerd binnenwandelen.
     
  4. Behoeften achterhalen
    Per interactiemoment check je welke noden en behoeften de consument wil vervullen. Belangrijk is om rekening te houden met het verschil tussen een nood en een behoefte. Een voorbeeld: je hebt eten nodig en een wafel voldoet daar perfect aan, maar als je een fruitsla eet is ‘gezonde voeding’ een voordeel.

  5. Tijdsduur van het traject bepalen
    Over de aankoop van een smartphone denken klanten langer na dan over die van een koekje. Analyseer wanneer je klant overgaat van overweging tot aankoop. Zo kan je remarketing advertenties beter afstemmen en de juiste informatie verschaffen op het juiste moment.
     
  6. Visualiseer je customer journey
    Tijd om je customer journey op te stellen en te visualiseren. Hieronder vind je een mooi voorbeeld. 

Customer Journey maken: tips & tricks

We lijsten voor jou de belangrijkste fasen en kanalen die daarop kunnen inspelen op. 

customer journey maken

  • Bewustzijn: PR, tv, radio, print, blogs, influencers, events
  • Overweging: online ads, seo, social ads, point of sales, website
  • Aankoop: point of sales, webshop, contactpagina, betaalproces
  • Service: chat, online handleiding, social media, winkelpunt, opvolgingsmail
  • Loyalty: nieuwsbrief, klantenonderzoek, spaarkaarten, direct mails

 

Heb jij goesting gekregen om jouw doelgroep en verkoopstraject onder de loep te nemen om nieuwe inzichten te krijgen? Let’s meet! 

Meer weten over onze diensten?