Remarketing op Safari? Apple steekt er een stokje voor

08-12-2017

In september bracht Apple iOS 11 en Safari 11 uit. Opvallend was de Safari update, waarbij Intelligent Tracking Prevention (ITP) roet in het eten leek te gooien. Zo is het voor marketeers niet langer evident om cookies te gebruiken voor het tracken van de activiteiten van hun doelpubliek. Wat dit nu betekent voor jouw remarketingcampagnes? We zochten het voor je uit.

First- en third-party cookies

Iedereen heeft ooit al gehoord over cookies: ze worden verzameld door webbrowsers naarmate je op het web surft. Concreet komt het erop neer dat de dingen kleine stukjes zoekgeschiedenis verzamelen. Daarmee slagen websites erin om je een vlotte surfervaring te bieden - denk maar aan het onthouden van login informatie enzovoort.

Alleen is het belangrijk het verschil tussen first-party en third-party cookies te onthouden. Bij het eerste type wordt er informatie bewaard voor de website waarop je vertoeft. Third-party cookies daarentegen, verschaffen informatie aan andere websites behalve degene waar je op surft. Speciaal bij deze laatste is dat adverteerders de webactiviteit van consumenten kunnen tracken. Op die manier weten ze advertenties aan te bieden die beter aansluiten bij de interesses van hun doelpubliek. Anders gezegd: het succes van remarketing en verfijnde adverteercampagnes staat of valt door het gebruik van third-party cookies.

Een voorbeeld:

Je installeert de Facebookpixel op je webshop. Een bezoeker, Lisa, klikt op een zwart glitterjurkje met kanten mouwtjes, maar koopt het jurkje niet aan. Jij stuurt via Facebook een remarketingadvertentie op Lisa af met een foto van het zwarte glitterjurkje. In de hoop dat zij die zal kopen.

En dan nu het slechte nieuws … of toch niet?

Met bovenstaande informatie in het achterhoofd is het voor verschillende partijen een kleine ramp dat Safari kapt met third-party cookies. Apple’s nieuwe update aan de webbrowser, die berust op ITP, identificeert én blokkeert de cookies op Safari. Zo worden ze niet langer dan 24 uur bewaard. First-party cookies worden verwijderd na inactiviteit van 30 dagen lang.

Safari
Third-party cookies Safari
Third-party cookies worden niet langer dan 24 uur bewaard op Safari

In een notendop betekent dit dat adverteerders cookies niet kunnen gebruiken om gebruikers dagenlang te ‘volgen’ op Safari. Straffer nog, ze hebben amper 24 uur de tijd om een straffe eerste indruk na te maken.

Toch is het niet alleen kommer en kwel. Hoewel Apple er duidelijk alles aan doet om haar gebruikers van de kwaadwillige adverteerder te beschermen, heeft het ook een systeem op poten gezet waarvan heel wat grote adverteerders de voordelen genieten. Je raadt het al: het gaat om twee van de meest populaire advertentienetwerken - Google en Facebook. Diens gebruikers zijn zeer loyaal en keren minstens een keer per dag terug naar de platformen. Conclusie? Websites ervaren geen enkel probleem bij het vernieuwen van hun cookies alvorens de vervaltijd van 1 dag in voege treedt.

Voor kleinere spelers zoals AdRoll of DoubleClick blijft het natuurlijk koffiedik kijken hoe fel de wijziging hen treft.

Vervolg van bovenstaande voorbeeld:

Lisa surft binnen de 24 uur naar Facebook en zal een remarketingadvertentie zien van het jurkje. Blijft Lisa dagelijks naar Facebook surfen, dan zal ze de remarketingadvertentie blijven zien. Surft Lisa eens een volledige dag niet naar Facebook? Dan is ze ‘verlost’ van de remarketingadvertentie.

Opgelet: Het verkeer via de Facebook app zal niet beïnvloed worden.

Haal het maximale uit je advertentiemogelijkheden

Heel wat bedrijven mogen de hete adem van Apple en haar vernieuwingen in de nek voelen - de impact op lange termijn zal heus wel meevallen. Zeker als je weet dat het gros van de bedrijven vandaag de dag inzetten op Google en Facebook.

Meer weten over onze diensten?