The state of digital marketing in 2020

06-02-2020
The State Of Digital Trends In 2020

Ook in 2020 blijft digital marketing een absolute prioriteit voor elk bedrijf dat wil groeien. Nooit was de impact ervan groter en nooit waren de mogelijkheden zo talrijk om een digitale strategie uit te bouwen. Wie op een duurzame manier aan digital marketing wil doen, moet streven naar digitale maturiteit. Een sterke digitale marketingstrategie is dan ook essentieel. We verklaren enkele belangrijke gamechangers om in te zetten in 2020:

Wie op een duurzame manier aan digital marketing wil doen, moet streven naar digitale maturiteit.

De digitale strategie moet geënt zijn op de algemene strategie van het bedrijf. Bovendien moet het zich op dat vlak ook vertalen in duidelijk gestelde objectieven die meetbaar zijn in zowel online als offline impact voor de organisatie. Pas wanneer er helderheid is over de waarde en de kwaliteit van marketing efforts, kan een organisatie de juiste beslissingen nemen en digitaal op een gezonde manier groeien.

Value-based digital strategies

Veel bedrijven focussen zich op de hoeveelheid leads die ze binnenkrijgen via de verschillende kanalen, maar trekken daarbij geen parallel met de gecreëerde effectieve waarde voor hun business. Met value-based digital strategies stem je het budget van diverse interacties en conversies af op wat deze leads in werkelijkheid opbrengen.

Doorheen de customer journey moet de waarde voor de business meetbaar zijn. Zo ontstaat er een duurzame vorm van full funnel marketing, waarbij de gebruiker centraal staat en hij over de verschillende kanalen waardevolle interacties met het merk ervaart.

Wat kan een agency hier betekenen? Een digital marketing bureau integreert de juiste frameworks binnen de organisatie, brengt deze customer journey in kaart en geeft de resultaten doorheen de verschillende fases weer aan de hand van dashboards met real-time data. Door niet alleen te rapporteren over de cijfers, maar ook concrete inzichten te verzamelen en proactief mee te denken met jouw business, kan je de volgende stap zetten.

Online to offline measurement

Online to offline measurement

Wie bij digital marketing enkel op online impact focust, laat mooie kansen liggen! Een derde van de aankopen komt tot stand door het ROPO-effect (research online, purchase offline). De impact van je marketinginspanningen heeft dan ook vaak een veel grotere voetafdruk offline dan online. Dus ook offline aankopen meten via deze weg, is essentieel bij een duurzame marketing strategie.

Zo biedt Google Ads diverse instrumenten aan om de offline impact meetbaar te maken. Door je vestigingen te koppelen aan Google My Business krijgen gebruikers het dichtstbijzijnde verkooppunt te zien onderaan de advertentie. Handig voor gebruikers, maar ook voor jouw business. Zo kan je namelijk nagaan hoeveel gebruikers via Google Maps naar één van jouw locaties afzakten.

Winkelbezoeken meten is weten

Wie aan de minimumvereisten voldoet (beschikken over een tiental winkellocaties met geverifieerde Google My Business locaties en een advertentiebudget die voor duizenden klikken per maand zorgt), kan aan de hand van de gemiddelde aankoopratio en gemiddelde aankoopwaardes berekenen hoeveel een winkelbezoek oplevert, en zo een waarde koppelen aan de impact van online op offline.

Facebook volgt een vergelijkbaar stramien. Ook daar kan je bij elke advertentie een routebeschrijving-knop laten weergeven. Klikt een gebruiker die aan, dan kan Facebook die volgen tot in de winkel. Maar niet elke gebruiker is traceerbaar. Enkel wie zijn of haar locatievoorzieningen heeft ingeschakeld, kan gemeten worden. Om die reden gebruikt Facebook een statistisch model om het totaal aantal winkelbezoeken in te schatten op basis van een extrapolatie van de beschikbare data. Deze resultaten zijn nauwkeuriger op grote schaal.

Kortom, er zijn al heel wat mogelijkheden om een omnichannel en full funnel approach te evolueren. Als je als merk ook nog eens de offline impact van jouw marketingacties meet, ben je ook in staat om betere beslissingen te nemen voor jouw business.

Ook offline aankopen meten is essentieel bij een duurzame marketing strategie.

Digital authority & trust

Consumenten en bedrijven raadplegen steeds vaker recensies voor ze overgaan tot een effectieve aankoop. Daarnaast zijn klanten ook een stuk vocaler in het online delen van hun mening over producten en merken. Hierdoor ligt de reputatie van je merk steeds meer in handen van je klanten. Dit voelt misschien als een verlies van controle over je corporate image, maar in werkelijkheid is het net omgekeerd. Brand transparency heeft een geweldig positieve impact op je digitale reputatie.

Wanneer klanten tevreden zijn over je product, service en ondersteuning kunnen ze op een eenvoudige manier jouw bedrijf promoten. Net omdat het om user generated content gaat, zal het de geloofwaardigheid van je onderneming versterken. Het komt er dus op aan om die te handhaven via jouw klanten, door in te zetten op een positieve gebruikerservaring en post-purchase experience. Daarnaast blijft het ook essentieel om in dialoog te gaan met ontevreden klanten en samen naar een constructieve oplossing te zoeken. Zo vermijd je negatieve reviews en versterk je de online reputatie van jouw merk.

Ad sequencing & storytelling

Ervoor zorgen dat jouw merk of product top of mind is, blijft cruciaal. Wanneer mensen jouw product al in een vroege fase van de customer journey leren kennen, maak je tot 3 keer meer kans dat ze effectief klant worden. Het is dan ook belangrijk om met je merk of product aanwezig te zijn in de awareness fase.

We leven in een beeldcultuur waar platformen als YouTube en TikTok razend populair zijn. De video-advertenties van 30 seconden zijn evenwel passé. Mensen houden van hapklare video content, wat onder meer het succes van TikTok verklaart. En dat is precies waar video ad sequencing op inspeelt.

Met ad sequencing op Facebook of YouTube vertel je jouw verhaal over verschillende korte video’s heen. Op die manier krijgt de kijker jouw volledige boodschap te zien, zonder dat hij of zij zich hieraan stoort. Komt daarbij dat je creatief kan omspringen met het kijkgedrag van je doelgroep. Stel dat iemand de korte video voor 75 % uitkijkt, kan je in een volgende stap meer ingaan op de details van het product. Klikt de kijker de advertentie snel weg, dan kan je de boodschap met een andere invalshoek brengen.

Het resultaat van deze aanpak is een verhoogde ad recall tot 74 %, wat een gunstige impact heeft op de brand awareness bij je publiek.

Sequential Storytelling

automation neemt de bovenhand

Automation blijft de trend in 2020. Met de snelle opkomst van artificiële intelligentie wint automatisatie het op vlak van efficiëntie steeds vaker van manuele processen. Als algoritmes correct zijn afgesteld en op een goede manier worden ingezet, kunnen ze een grote meerwaarde bieden voor je digitale strategie. Het blijft evenwel belangrijk om de controle te bewaren over deze processen, en ze zorgvuldig te monitoren.

Vaarwel 3rd-party cookies

De roep om meer privacy klinkt steeds luider en de regulering die hiermee gepaard gaat, wordt steeds strenger. Browsers als Firefox en Safari blokkeren deze cookies al, en ook Google Chrome zal hier snel in volgen.

Voor Google en andere spelers binnen de online advertising branche zijn deze cookies essentieel voor hun businessmodel. Google komt echter met een nieuw initiatief: Privacy Sandbox. Dit project staat nog in zijn kinderschoenen, maar het komt erop neer dat de privacy van de gebruiker meer gewaarborgd zal zijn. Terwijl het daarnaast adverteerders wel zal toelaten om alsnog gepersonaliseerde boodschappen weer te geven.

Branded voice assistants

Oké Google, wat is een branded voice assistant? Iedereen is ondertussen vertrouwd met de Google Assistant en de mogelijkheden ervan. Sinds vorig jaar is de voice assistant ook beschikbaar in het Nederlands. 2020 wordt daarom het jaar waarin ook Belgische bedrijven voice tech verder zullen omarmen. Aan de hand van tools zoals Dialogflow kunnen bedrijven hun eigen voice assistant bouwen en zo toelaten dat klanten waardevolle interacties met hun merk voortaan ook via voice kunnen aangaan. Diverse merken zoals Nike, Whirpool, Starbucks en zelfs Albert Heijn oogsten behoorlijk wat succes met hun voice marketing.

De populariteit van spraaktechnologie ligt voornamelijk in de eenvoud ervan. Een zoekopdracht uitspreken is veel makkelijker en sneller dan die vol gênante spelfouten uit te tikken op een toestel. Verwacht wordt dat in 2020 voice-based shopping goed zal zijn voor 40 miljard dollar. Hoog tijd dus om na te gaan of jouw onderneming in aanmerking komt voor een voice strategy.

Branded voice assistants

2020 zal een arsenaal aan nieuwe technologieën voor digital strategy met zich meebrengen. Dit zal op zijn beurt voor heel wat aardverschuivingen zorgen in de manier waarop we de impact van marketinginspanningen meten en de daaruit bekomen inzichten toepassen in nieuwe strategieën.

Is 2020 ook voor jou het jaar waarin je wil knallen met je onderneming? Geef ons snel een seintje, dan zorgen wij voor het dynamiet!

Meer weten over onze diensten?