Waarom offline marketing niet vergeten mag worden

23-01-2019

Tegenwoordig springt elk bedrijf op de online marketingkar. Traditionele marketingkanalen maken nu meer dan ooit plaats voor digitale reuzen als Facebook en Google. Inzetten op online marketing is een absolute must voor bedrijven, maar let wel: het mag nooit of te nimmer offline marketing vervangen. En net daar wringt het schoentje …

 

De belangrijkste voordelen van offline marketing

Offline marketing mag dus zeker niet in de vergeetput verdwijnen. Daarom zetten wij graag een aantal voordelen in de verf:

 

  • Tastbare communicatiematerialen for the win

Kreeg je de catalogus van IKEA al in je brievenbus? Dan heb je deze gegarandeerd eens doorbladerd, ook al had je geen directe aankoopplannen. Online daarentegen ben je veel minder snel geneigd om op advertenties door te klikken en eindeloos te scrollen door catalogi. De verklaring is logisch. Papier is tastbaar en prikkelt de zintuigen. Opvallende designs, aparte vormen en speciale druktechnieken springen in het oog en vragen erom bekeken te worden.

tastbaarheid communicatiematerialen
  • We lezen vlotter op papier

Boodschappen op papier lezen beduidend beter. Onze ogen zijn minder snel moe dan bij webpagina’s en dat heeft een positief effect op leescomfort en aandachtigheid.

Ook lezen we drukwerk van het begin en van links naar rechts, zoals het hoort. Webpagina’s daarentegen scannen we vluchtig met onze ogen. Onderzoek toont zo aan dat we bij drukwerk twee derde van een boodschap onthouden. Dit percentage ligt online een pak lager.

leesbaarheid papier
  • Verrassend creatief

Online is het lastig om er met kop en schouders bovenuit te steken. Iedereen beschikt over dezelfde middelen en je bent er gebonden aan vaste formaten en strenge regels. Offline heb je een pak minder beperkingen. Banners in alle groottes, vloerstickers met speciale vormen of een unieke direct mailing? Er zijn geen limieten. De enige regel? Hoe creatiever, gekker of zotter, hoe beter.

Creatief met offline marketing
  • Offline marketing in elke fase van de verkoopsfunnel

Bijna alle verkoopsfunnels vertrekken vanuit online perspectief. Wat vaak vergeten wordt: ook offline marketing kan je inschakelen in elke fase van het verkoopsproces.

We geven je een kort overzicht van wat je wanneer kan inschakelen geïntegreerd in het See-Think-Do-Care-model van Google.

  1. SeeIn deze fase gaat het om de eerste indruk. Spandoeken, raamstickers en aantrekkelijk POS-materiaal zijn cruciaal in het winkelpunt. Professionelen kunnen een statement maken met ijzersterke visitekaartjes, wagenbelettering en beursstanden. Klaar om gezien te worden? Wij maken er graag werk van!

  2. ThinkWanneer klanten je merk kennen, moet je ze nog overtuigen. Magazines en brochures lenen zich daar uitstekend toe. Met slimme copywriting en passende beelden kan je de twijfels van de klant wegnemen. Ze vormen een onmisbaar deel van de marketingmix en zijn een uitgebreid middel om je doelgroep te informeren.

  3. DoBoost je offline verkoop door uit te blinken tijdens het moment van de aankoop. Aantrekkelijke, duidelijke verpakkingen en persoonlijke direct mails wekken de aandacht. Extra acties en coupons halen twijfelaars over de streep. Ook belangrijk: uniformiteit creëert herkenbaarheid. Logo’s, offertes, facturen en flyers, alles moet perfect op elkaar afgestemd zijn zodat het aankoopproces feilloos verloopt.

  4. CareKlanten aantrekken is één ding, ze behouden een ander. Je mag ze niet links laten liggen en moet hen blijven voeden met bijvoorbeeld periodieke magazines vol interessante content. In deze fase primeert het geven duidelijk op het nemen. Relatiegeschenken zijn ingeburgerd in het bedrijfsleven en je kan er creatief mee omspringen. Ook direct mail is uiterst geschikt voor klantenbinding. Een eenvoudig bedankje zorgt voor dat kleine geluksmoment van de dag.

Op zoek naar straf grafisch werk, creatieve campagnes of een uitgekiende offline strategie? Onze ontwerpers en marketeers buigen zich graag over jouw merk.

 

 

see think do care offline
Meer weten over onze diensten?