Webdesign in 2019: 5 trends om in het achterhoofd te houden

03-12-2018

Het afgelopen jaar zagen we heel wat brede header beelden, super strakke designs en dramatische fonts de revue passeren. De voorbije 11 maand werd het web gedomineerd door hamburger menuutjes, off grids en - thank god - ook steeds meer responsive designs. Nu zijn we natuurlijk zeer benieuwd wat het komende jaar voor ons in petto heeft. New year, new me! En dat geldt eveneens voor je website.

1. Need for speed

Een goede eerste indruk maken? Daarvoor krijg je welgeteld 3 seconden! En op het world wide web is dat helemaal niet anders… Druk bezet als we tegenwoordig allemaal zijn, hebben we noch de tijd noch het geduld voor traag ladende web pages. Ruim de helft van de gebruikers verwacht dan ook dat je site in minder dan 2 seconden tijd geladen is. Is dit niet zo? Op naar de volgende dan maar!  

2. Bye bye GIF’s, hello cinemagraphs! 

De termen worden vaak - foutief - door elkaar gebruikt, maar er is wel degelijk een verschil tussen GIF-animatie en cinemagraphs. Hoe dan? Cinemagraphs zijn statische foto’s waarbij er één element wordt toegevoegd dat effectief beweegt. Het gaat om subtiele, geïsoleerde bewegingen, waar het bij een GIF nogal vaak om humor draait. En net met dat bewegend element kan je extra de aandacht vestigen op wat je aanbiedt. Je wil opvallen met je website? Dan is zo’n cinemagraph the way to go!

3. Video backgrounds

Video is booming! En niet alleen op de ‘socials’... Op Facebook en LinkedIn zagen we het voorbije jaar heel wat toffe filmpjes passeren. En die trend trekt zich het komende jaar door naar het web. Video trekt de aandacht! Je wil je klanten langer op je website houden? Dan is zo’n video background een optie. Maar wat met page speed? Je zou nu kunnen denken dat video de website zal gaan vertragen. En toch levert zo’n background video, raar maar waar, vaak net méér conversies op.

4. To bot or not to bot? 

‘Hey, leuk dat je langskomt! Kan ik je ergens mee helpen?’ Steeds vaker zien we ze terug tijdens het surfen: die virtuele Rita’s en Stefanie's waar we met al onze vragen bij terecht kunnen. Dat de chatbot al langer dan vandaag bestaat is natuurlijk geen geheim. Maar wat zijn ze slim geworden! Met behulp van artificial intelligence en machine learning zijn ze steeds beter in staat een naadloze customer service aan te bieden. Een serieuze meerwaarde voor je website!

5. Less is more

In schril contrast tot de video- en animatie hype, staan dan weer de transparante buttons, single page designs en bovenal: eenvoud. Waar filmpjes de neiging hebben om de surfer af te leiden, brengt dit  minimalisme vooral structuur en gebruiksgemak met zich mee. We betwijfelen dat single pagers de norm zullen worden in 2019, maar de hype rond minimalisme trekt zich het komende jaar zeker en vast door. 

2019: het jaar van de tegenstellingen

Onze conclusie? 2019 lijkt hét jaar te worden van de tegenstellingen. Met langs de ene kant de dynamische video’s, felle kleuren en animaties en aan de andere kant de super strakke en minimalistische trend die zich verder blijft doortrekken. Eén ding staat echter vast: web blijft in toenemende mate een belangrijke schakel tussen je bedrijf en de klant.

Je wil je bedrijf het komende jaar extra in de verf zetten op het web? Onze experten helpen je graag op weg! Contact opnemen? Dat doe je hier!

need for speed
Meer weten over onze diensten?