Welke sociale media voor jouw bedrijf?

22-06-2018

Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest…: sociale media zijn er de dag van vandaag in overvloed. Up-to-date zijn met je bedrijf is moeilijk, want er blijven er steeds meer opduiken in het online landschap. Daarnaast krijgen de bestaande sociale media ook steeds meer tools en mogelijkheden. Gelukkig hoef je helemaal niet op elk kanaal aanwezig te zijn. Met een goede strategie op de juiste kanalen, bereik je meer merkbekendheid bij je doelgroep. Maar hoe beslis je op welke kanalen je net aanwezig moet zijn?

Je doelgroep kennen is de eerste, en ook de belangrijkste stap om dat te bepalen. Als je eenmaal weet wie je doelgroep is, kan je gemakkelijk nagaan op welke sociale media zij actief zijn. Bij een goede socialemediastrategie moet je dan ook keuzes maken: je kan onmogelijk op alle kanalen aanwezig zijn. Inactieve accounts zijn helemaal niet interessant om te volgen. Denk ook al eens na over het soort content dat je wil delen: wil je vooral je producten of diensten in de kijker zetten, of ga je toch voor wat meer behind-the-scenes? Alles kan, maar wat deel je nu op welk kanaal…

Facebook

Bij sociale media denkt iedereen waarschijnlijk direct aan Facebook: het is dan ook het grootste en bekendste netwerk. Met een bedrijfspagina kan je gemakkelijk een relatie opbouwen met je doelgroep, want interactie staat centraal op Facebook. Dit bekom je vooral door grappige, luchtige maar vooral relevante content te delen met je fans. Slaat je post aan? Dan delen zij je post op hun beurt met hun volgers. Denk er wel aan om niet te veel promotionele content te plaatsen; niemand wordt graag overspoeld met productinformatie of overduidelijke reclame. Onze gouden tip voor de juiste balans: de 80-20-verhouding. Je promotionele posts mogen maar 20% van je totale content in beslag nemen. Voor de overige 80% mag je je creativiteit volledig de vrije loop laten gaan.

Instagram

Instagram kent een hele sterke groei, vooral door de populariteit van dit sociale netwerk onder het jonge publiek. Dit medium heeft dan ook het meeste engagement van alle sociale media. Door goede, visuele content te plaatsen die matcht met je merk, kan je heel snel je merkbekendheid vergroten. Je eigen verhaal vertellen, dat is waar het bij Instagram allemaal om draait. Dankzij de Instagram Stories is dat nu nog makkelijker. Authentieke behind-the-scenes doen het altijd goed! Het grote nadeel van dit kanaal is dat de mogelijkheden om door te linken naar je website eerder beperkt zijn.

Twitter

Twitter is geen gemakkelijk socialmediakanaal: je tweets verdwijnen snel in de feed en je kan maar een beperkt aantal karakters gebruiken. Toch blijft dit medium heel interessant om relevante content rond hot topics te delen. De juiste tweet op het juiste moment delen, dat is de boodschap. Je zal direct je bereik zien vergroten én je hebt een grotere kans om viraal te gaan. Vandaag wordt Twitter ook steeds vaker gebruikt als online klantendienst. Conversaties met de klant staan daarin centraal; zo kan je een echte community met je klanten opbouwen.

LinkedIn

Wil je vooral focussen op B2B-communicatie? Dan is LinkedIn het ideale kanaal. Je kan er namelijk gemakkelijk een netwerk opbouwen met je klanten. Toon je expertise en deel je kennis door relevant advies te geven en interessante content te delen voor je doelgroep. Gebruikers van dit netwerk willen namelijk even ontsnappen aan de luchtige content van de andere sociale media.

YouTube

Video is hot! We legden al uit dat 80% van de mensen minstens één keer per week een online video bekijkt. Meer dan 50% kijkt zelfs elke dag! Daarom biedt YouTube een enorm potentieel, en dus ook voor jouw bedrijf. Het is de tweede grootste zoekmachine, na Google. Mensen zoeken er vaak naar oplossingen voor hun problemen, dus speel hier zeker op in. Daarnaast is YouTube het ideale kanaal om meer betrokkenheid en vertrouwen te creëren: het is een natuurlijkere vorm van praten en je kan bepaalde emoties overbrengen door bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen. Een video van je product zegt veel meer dan een foto. Heb je een webshop, dan is dat de ideale combinatie. Ben je actief op dit medium? Dan scoor je beter in de zoekresultaten. YouTube video’s worden namelijk direct opgenomen in de zoekresultaten, helemaal bovenaan!

Natuurlijk hebben ook andere socialmediakanalen heel wat voordelen:

  • Heb je vooral visueel inspirerende content? Denk dan aan Pinterest. Dit medium is eigenlijk een soort zoekmachine en daarom kan je, met de juiste tekst bij je foto’s, een heel groot bereik genereren.
  • Jongeren zijn heel actief op Snapchat. Hoewel dat ook een vluchtig medium is, heeft het een heel belangrijk voordeel: je volgers beleven een persoonlijkere merkervaring. Denk er wel aan dat dit kanaal onder vuur ligt door de populariteit van de Instagram Stories.

Remember: less is more

Je hoeft helemaal niet op al de bovenstaande sociale media aanwezig te zijn. Als je eenmaal beslist hebt op welke kanalen je actief wil gaan posten, begin je best met een content kalender op te stellen voor elk medium. Stel vooraf ook je doelstelling(en) vast. Achteraf kan je dan heel gemakkelijk kijken wat goed werkt, en wat net niet. Pas na een tijdje leer je je volgers, en hun gebruiksgedrag, goed kennen. Tijd om je strategie bij te sturen! Maar vergeet niet dat algoritmes van sociale media ook vaak veranderen. Wat nu werkt, werkt misschien binnen een aantal maanden niet meer…

Bereik boosten

Wil je je bereik een boost geven? Dan kan je ook altijd opteren om een social media campagne op te zetten. Vele kanalen kampen namelijk met informatieovervloed. Daardoor bereik je met je organische posts steeds minder en minder mensen. Met betaalde advertenties op de bovenstaande sociale media los je dit probleem op. Het grote voordeel hiervan is dat je specifieke doelgroepen kan targeten op basis van specifieke interesses en heel wat demografische gegevens. Een combinatie van organische posts en betaalde advertenties is dus de ideale combo voor een actieve bedrijfspagina of -feed.

Ben je toch nog niet helemaal zeker hoe je aan de slag moet gaan of wat je moet posten op je sociale mediakanalen? Ontdek meer over wat wij voor jou kunnen betekenen voor social media marketing of content marketing.

Sociale media voor bedrijven
Meer weten over onze diensten?