Welke soorten logo’s heb je en wat is een goed logo?

27-06-2019

Dat een logo je merk maakt of kraakt, is misschien wat overdreven, maar het moet je bedrijf wel meteen op de kaart weten te zetten. Het is herkenbaar, simpel en dus onmisbaar als marketingtool. Ben jij op zoek naar een (ver)nieuw(d) logo? En weet je niet wat het best bij je product of dienst past? We dachten er alvast over na en sommen hier de verschillende soorten en eigenschappen van een succesvol logo voor je op:

 

Maar eerst, wat zijn de kenmerken van een goed logo?

Een sterk logo voldoet aan de volgende criteria:

 

1. Gepast

Een goed logo past bij het bedrijf én bij de doelgroep. Bedrijven met een zakelijke doelgroep hebben beter een strak logo omdat ze betrouwbaar en serieus willen overkomen, een bedrijf met consumenten als doelgroep kan voor een speelser ontwerp gaan.

 

2. Eenvoudig

Keep it simple stupid! Want hoe simpeler, hoe beter je logo te herkennen is. Ook wanneer je er aan 100 km per uur aan voorbijzoeft. Goede logo’s blijven ‘plakken’ omdat ze iets unieks hebben zonder te overdrijven. Denk maar aan het Apple-appeltje met de ‘byte’ eruit of de ‘swoosh’ van Nike.

 

3. Tijdloos

Een goed logo moet de tand des tijds kunnen doorstaan en hoef je nooit te veranderen. Alleen de details mag je soms aanpassen. Een goed voorbeeld is Coca Cola: doorheen al die jaren is enkel de kleur veranderd, terwijl de basis al sinds dag één dezelfde is.

 

4. Flexibel

Zowel op een donkere als een lichte achtergrond, op papier of social media ... een logo moet op verschillende media en in verschillende vormen en maten bruikbaar zijn. 

Kortrijk-Noord Logo
Izy Koffie
Projinit logo

De verschillende types logo's op een rijtje:

 

1. Typografisch of naamlogo

Dit logo is gebaseerd op de initialen of op de volledige naam van de onderneming en is daarom het makkelijkst en meest toegankelijk. Drie belangrijke elementen waarmee je rekening moet houden: de leesbaarheid, het gemak van erkenning en welk gevoel het lettertype teweegbrengt.

 

Voorbeelden:

GBL Google Coca Cola H&M

 

2. Beeldlogo of pictorial mark

Dit type gebruikt iconografische beelden om het associatief, abstract of symbolisch karakter van je merk of bedrijf te visualiseren. Het voordeel? Mensen onthouden en herkennen visuele beelden beter dan letters of namen, op voorwaarde dat ze uniek zijn en je onderscheiden van de concurrentie.

 

Er zijn drie types beeldlogo’s:

 

  • Symbolisch beeldlogo

Dit is een eenvoudig en visueel beeld dat een directe associatie met de bedrijfsnaam toont zonder deze te vermelden.

 

Voorbeelden:

Shell Instagram Cote dor

 

  • Abstract beeldlogo

Deze logo’s zijn zuiver abstract en hebben geen echte betekenis. Vaak lijken ze op elkaar. Dit type is niet interessant voor nieuwkomers: om herkend te worden, moet je met zo’n logo lang en vaak in de media aanwezig zijn. En dat kost tijd en budget.

 

Voorbeelden:

Pepsi Nike Total

 

  • Beeldlogo met personage

Dit is een logo dat een personage of mascotte integreert en wordt vooral voor consumentenproducten gebruikt die zich nauwelijks van elkaar onderscheiden. Dit type logo heeft een sterke herkenningswaarde en straalt emotionele spontaniteit uit.

 

Voorbeelden:

Mr Proper Telenet Starbucks

 

3. Gecombineerd logo

In dit geval versterkt het icoon de naam van het merk. Dit is een van de meest zekere opties voor gelijk welk merk.

Voorbeelden:

Warner Bros KFC ING Colruyt

 

Zoals je merkt, is het een hele kunst om een succesvol logo te bedenken. Het is belangrijk dat het logo vanaf het eerste moment de juiste boodschap en het juiste gevoel overbrengt en dat potentiële klanten je merk of bedrijf onthouden. Een sterke visuele identiteit kiezen is de basis voor het verdere succesverhaal van je onderneming. En die keuze, die maak je dus niet zomaar.

 

Heb je geen tijd of het juiste talent om een goed logo voor je bedrijf te ontwerpen? Onze experten helpen je graag!

 

Enkele praktijkvoorbeelden van onze klanten:

B Logo
Casa Hogar Logo
Vanishing Point logo
Kortrijk Logo
Overlys Logo
Logo ontwerpen
Meer weten over onze diensten?