Zal AI binnenkort copywriters vervangen?

24-09-2021

Meer en meer steekt AI de kop op in het dagelijkse leven: in zelfrijdende auto’s, via virtuele assistenten zoals Siri en in slimme domoticasystemen. Zelfs streamingdiensten Netflix en Spotify maken handig gebruik van deze intelligentie om je zo nuttige aanbevelingen te geven. Kortom: artificiële intelligentie overheerst alsmaar meer de wereld.

Het valt dus niet te verbazen dat AI nu ook zijn intrede maakt in de schrijfwereld. Wat wil dit zeggen voor redacteurs en tekstschrijvers? Moeten we vrezen voor onze job? Wij zochten het nieuwsgierig (en ietwat bezorgd) voor je uit.

Wat is AI?

Artificiële intelligentie (AI) of kunstmatige intelligentie (KI) is een technologie die enkele menselijke vaardigheden zoals leren, redeneren en problemen oplossen, kan vertonen. Machines imiteren als het ware ons denkvermogen om hierna zelfstandig taken uit te voeren. Dit doen ze door constant data te verzamelen.

AI wordt vaak als een gevaar gezien. Mensen zijn bang dat robots hun werk gaan overnemen of de wereld gaan veroveren. Nochtans is artificiële intelligentie allesbehalve bedoeld om mensen te vervangen, maar heeft het juist als doel om onze vaardigheden te verbeteren. En daar is copywriting één van.

ai copy

Hoe werkt het?

Een AI copywriting-tool gaat eigenlijk aan de slag met input die de gebruiker geeft. Met onderwerpen, trefwoorden en zinnen van jou gaat hij op zoek in zijn gigantische database. Die databank is een resultaat van constant teksten te lezen en die te analyseren. Daardoor krijgt de AI-tool betere inzichten op vlak van woordgebruik, grammatica en tone-of-voice. En zo weet hij dus welke copy werkt en welke niet.

Maar technologie die slimmer is dan jou, dat is voor velen een angst. Toch vormt artificiële intelligentie geen bedreiging. Of toch alleszins niet op vlak van copywriting. Het kan juist je copywerk helpen en versterken.
 

AI versus copywriters

Natuurlijk zijn er nog veel verschillen tussen een AI copywriting-tool en echte copywriters. Zo denkt AI puur analytisch, terwijl wij copywriters ons juist kenmerken door creatief en out-of-the-box te denken. Bovendien baseert AI zich op teksten die al bestaan. Aan de hand van wat hij vindt, zal hij copy maken. Hierdoor zal de inhoud weinig origineel zijn. Op zoek naar unieke teksten? Daarvoor klop je beter bij ons aan.

Waarom AI inzetten als copywriter?

AI kan een handig hulpmiddel zijn, maar is zeker geen evenwaardige vervanging van tekstschrijvers. Wel kan het een nuttig instrument zijn om contentideeën op te doen. Ideaal dus als inspiratie of om een writer’s block tegen te gaan. Daarnaast kan het je als copywriter een basis geven om op verder te werken, een ‘first draft’ als het ware. Daarmee kan je tijd winnen door zelf niet van nul te beginnen. Ook de verzamelde data kunnen in het voordeel spelen van een copywriter. AI weet namelijk uit z’n analyses welke zoekwoorden goed werken, positief scoren en wat de trends zijn.

Zo’n copywritingtool met artificiële intelligentie kan je dus helpen met je teksten, maar het is uiteindelijk nog steeds aan de tekstschrijver. Die gaat de gekregen gegevens op z’n beurt beoordelen en beslissen hoe hij ermee aan de slag gaat. Bovendien is het vooral een handige hulplijn voor online advertenties, social media posts of koppen. Om grote stukken tekst te schrijven, biedt AI geen meerwaarde. Die teksten zijn eerder saai, droog en missen creativiteit. Iets wat een copywriter van vlees en bloed je zeker niet geeft.

Is een menselijke tekstschrijver beter?

Als copywriter is mijn antwoord: ja, duh. Wat mijn professionele mening betreft, ben ik ervan overtuigd dat een tekst die geschreven is door een menselijke hand ongetwijfeld veel beter is dan die door technologie. En ook al kan het dan wel als hulpmiddel dienen, toch zou ik zo’n AI-tool nooit gebruiken.

Een AI-programma kan je nooit geven wat de mens biedt. Als mens onderscheid je je door je gevoelens en ervaringen. En dat is exact wat onze teksten bevatten. Wij schrijven met passie en proberen de juiste snaar te raken bij de lezer. We vertellen een verhaal vol creativiteit en met veel diepgang. Onze copy heeft karakter en dat is iets wat geen enkel programma je ooit kan bieden.

 

Wil je graag een menselijke copywriter inschakelen die je verhaal met gevoel neerpent en luistert naar wat je wilt? Contacteer ons en wij gaan meteen aan de slag!

Meer weten over onze diensten?