insight

GA4: welke veranderingen brengt de update van Google Analytics voor jou?

Image

Google Analytics is dead, long live Google Analytics!

Vanaf 1 juli 2023 stroomt er geen data meer door de aderen van Universal Analytics of GA3. Het vertrouwde platform moet plaatsmaken voor 'Google Analytics 4 Properties' of kortweg GA4. GA4 maakt het mogelijk om een complexere user journey in kaart te brengen, eentje over websites, apps en verschillende toestellen heen. Ook privacy wordt steeds belangrijker en ook hier biedt GA4 meer opties om makkelijker rekening te houden met de wensen van je gebruikers. De 'machine learning'-technologie laat toe om inzichten te voorspellen.

Nieuwe technologie, nieuwe manier van werken.

Voorbereiding is alles! Het is belangrijk dat je GA4 inricht volgens jouw wensen. Het opzetten van je property en datastream moet idealiter al achter de rug zijn. Gezien nog niet alle bugs verdwenen zijn uit GA4 raden we wel aan om tot eind juni de beide versies van Google Analytics parallel te laten lopen. Drie jaar geleden werden de basisprincipes van GA4 reeds gelegd onder de naam “GA App + web”, waarbij je applicaties & websites simultaan kon meten binnen eenzelfde property.

Hieronder lichten we enkele fundamentele verschillen in werking uit.

What’s the difference

Een groot verschil is dat er nu slechts één 'hit type' meer is. Waar je vroeger onder andere 'page views', 'events' en 'transacties' had, vallen deze nu allemaal onder de koepel van 'events'. Waarbinnen de verschillende 'hit types' nu parameters binnen één event zijn.  

Events in GA4 volgen nu ook niet langer het klassieke “category, action en label”-patroon. Die structuur kan je wel nog zelf hanteren of behouden, maar je kan hier nu een eigen invulling en structuur aan geven om zo ook efficiënter te werken in je tagging en measurement flow.

Image

Wie al geregeld in GA4 gewerkt heeft zal ondertussen wat gewoon zijn aan de nieuwe interface en andere manier van denken, maar wie Universal Analytics nog gebruikt zal wel heel wat verschillen merken. Zowel in lay-out als in termen en cijferinterpretaties.

Event measurement is key

Analyse en interpretatie start bij een event (of gebeurtenis voor wie GA4 in het NL gebruikt). Zo zal een paginaweergave nu als een event gemeten worden net als bijvoorbeeld de sessieduur, elke hit zal dus als een event geregistreerd worden. Het grootste verschil? Elk event geeft nu veel meer paramaters mee. Vroeger was dit uitsluitend volgens het “category, action en label”-patroon, maar dit kan je dus achterwege laten. 

Strakkere sessieduur

De interpretatie van wat een sessie is werd licht gewijzigd in GA4. Op basis van de start van een sessie zal telkens een sessie-ID gemaakt worden waar alle events aan gekoppeld worden. Waar bij de vorige GA-versie sessies opnieuw gestart werden om middernacht of als er nieuwe campagneparameters (utm’s) werden aangetroffen, zal dit nu niet langer het geval zijn. Bij een time-out tijdens een sessie kan GA4 ook tot 72 uur na de start van de sessie nog events attribueren. Het grootste verschil in statistieken is dat waar Universal Analytics vaak effectieve cijfers gaf, je in GA4 nu een statistische schatting zal krijgen van het aantal sessies op de website, op basis van de unieke sessie-ID’s. Google geeft aan dat door de verhoogde efficiëntie in meetbaarheid de foutmarge erg laag zal zijn. Wie de ruwe data wil analyseren kan unsampled data naar BigQuery exporteren om via SQL het exacte aantal sessies te berekenen. 

Bye bounce, hello engagement!

De waarde van het bouncepercentage van een sessie werd door ervaren marketeers altijd al met een stevige korrel zout genomen. Deze metric maakt in GA4 plaats voor ‘engaged sessions’ ofwel ‘betrokken sessies’. Standaard zal GA4 een websessie van minstens tien seconden ,of meer dan twee paginaweergaves, als een 'engaged session' beschouwen. Je kan deze tien seconden ook aanpassen mocht dit relevant zijn voor je business. Handig dus!

Basic event measurement

Je wil graag je 'pdf downloads' van je website meten of je wil je telefoonkliks bijhouden? Vroeger moest dit allemaal manueel ingesteld worden in Google Tag Manager. Met GA4 is dit een stuk eenvoudiger geworden. Nu worden namelijk enkele basic events gemeten zoals een 'file download' of een 'klik op link' of zelfs 'scroll-depth'. Wil je meer? Geen probleem, dan is Google Tag Manager nog steeds je redder in nood.

Image
Image

Cross-platform unification

Door de krachtige machine learning die GA4 hanteert worden gebruikers sneller geïdentificeerd. Google Consent Mode maakt gebruik van deze machine learning om het gedrag van je webbezoekers te analyseren, zonder hierbij persoonlijke informatie op te slaan. De herkenning gebeurt op basis van de gebruikers hun eigen user ID, Google signalen en de device ID. Google zal je sneller identificeren als één gebruiker als je je smartphone, tablet en desktop door elkaar gebruikt. Alles komt samen in één single journey. Waar dit vroeger vaker als drie aparte gebruikers werd geregistreerd. Vooral voor cross-device attribution is dit een sterke sprong. Wanneer een gebruiker eerst op de smartphone surft en daarna via desktop aankoopt, dan werd dit gedrag in GA3 vaak gezien als twee sessies door twee gebruikers. GA4 zou hier een stuk sterker in moeten staan en zal op dat vlak Meta kunnen bijbenen (die hier een stuk sterker in stond).

Predictive metrics

Dankzij de kracht van de algoritmes en machine learning kan Google ook gaan voorspellen wat er mogelijks met je data gaat gebeuren. Hier ga je best nog voorzichtig mee om. Er hangen hier nog best wat voorwaarden aan vast en met factoren zoals seasonality en/of mogelijke waves van campagnes, wordt nog geen rekening gehouden.

Custom reporting

In Univeral Analytics was het al mogelijk om rapporten naar je eigen hand te zetten, maar GA4 gaat hier echt nog veel verder in. Waar GA3 een uitgebreid spectrum aan standaardrapporten had, zal je nu zelf moeten bouwen wat je nodig hebt. Het is dus belangrijk dat je zorgt dat je met de 'custom reportings' kan werken. Eens je de 'custom reports naar je hand hebt gezet kan je wel opnieuw de cijfers die jij nodig hebt grondig interpreteren.

GA4 vs. GA3

Is GA4 beter dan GA3 en een waardige vervanger? Op heel wat vlakken wel, al missen we als marketeers en analisten nog wel enkele geavanceerde features. Soms voelt GA4 nog wat aan als een platform die in de stellingen staat met hier en daar nog enkele bugs of zaken die nu een stuk omslachtiger zijn dan voorheen. Google is echter nog volop aan het werken aan GA4 richting de deadline van eind juni. We zien de tool in een hoog tempo evolueren tot een krachtige tool.

GA4 vs. alternatieven

Als GA4 nog niet helemaal beantwoordt aan de noden die je hebt, moet je dan uitkijken richting alternatieven? Er zijn heel wat waardige alternatieven zoals Adobe Analytics, Piwik Pro, Matomo, Plausible of Heap. Bij deze tools komen we vaak tot dezelfde conclusie als bij GA4, er zijn per tool enkele sterktes, maar die gaan telkens gepaard met enkele zwaktes. De switch naar elk nieuw platform heeft altijd wel wat voeten in de aarde, maar geeft je ook heel wat voordelen als je er goed gebruik van weet te maken. GA4 blijft echter de beste keuze voor wie binnen het ecosysteem van Google werkt of binnen digital marketing in het algemeen. De toolbox van marketeers en analisten bevat standaard ook Google Tag Manager, Looker Studio, Google Search Console, Google Ads, Google Merchant Center en nog enkele andere tools van Google. Deze tools werken allemaal vrijwel naadloos samen en bieden heel wat mogelijkheden naar integraties. Daarnaast bieden andere platformen en tools ook al integraties met GA4. De belangrijkste spelers in elke categorie van CMS-systemen en e-commerce platformen tot cookie consent tools bieden al integraties met GA4. Hou er zeker rekening mee dat je bij sommige alternatieven nog heel wat zelf zal moeten uitzoeken of er soms nog geen oplossing zal zijn.

 

What's in it for you?

Heel wat zaken die wijzigen dus. Als je eenmaal goed aan de slag bent met GA4 pluk je er zeker de vruchten van. Wacht dus niet te lang om alles naar jouw hand te zetten. We helpen je graag!