insight

In 5 stappen naar een succesvolle black friday en cyber monday

Image

In 5 stappen naar een succesvolle black friday en cyber monday

De dag na Thanksgiving is het traditiegetrouw Black Friday in de Verenigde Staten. Die dag is meteen ook de start van het seizoen voor kerstaankopen. Veel winkels en e-commerceshops verleiden je dan massaal met aantrekkelijke aanbiedingen en fikse kortingen. De maandag daarop is het met Cyber Monday de hoogdag voor webwinkels die op dat moment hun hoogste kortingen bovenhalen. Die Amerikaanse tradities zijn overgewaaid naar ons land en natuurlijk profiteren de Belgen maar al te graag mee van deze koopjesdagen.

black friday en cyber monday (bfcm) 2021

Vraag je je af of je op 26 november en 29 november moet meedoen met een Black Friday campagne? De vraag luidt juist: waarom niet? De kans dat jouw concurrent meedoet, is groot en je wil je eigen klanten natuurlijk niet in hun armen drijven. Zit je bedrijf niet in de geschikte markt om zo’n online actie op poten te zetten? Lees dan zeker ons interessant blogartikel over prijspsychologie.

Als je de beste resultaten wil halen uit het koopjesweekend, dan kan je er maar beter voor zorgen dat je aanwezig bent in elke fase van de customer journey, ook wel het aankoopproces van je (potentiële) klant genoemd. Hoorde je het net donderen in Keulen? Geen zorgen, met onderstaande stappen maak je van het BFCM-weekend een gegarandeerd succes!

1. voorbereiding is alles

tip 1: teaser

Zorg ervoor dat klanten je vinden op het moment dat het ertoe doet en communiceer daarom op voorhand al met een teaser over je actie. Tijdens deze periode plannen de mensen hun aankopen voor de feestdagen, dus dat is meteen hét uitgelezen moment om je Black Friday (en eventueel Cyber Monday) korting in de kijker te zetten. Maar begin op tijd: in Google Trends zien we dat het zoekvolume op Black Friday al begint te stijgen vanaf 1 november.

tip 2: campagnes tijdig klaarzetten

Weinig mensen hebben zin in stress. Waarom dus wachten tot de dag voor Black Friday om je campagnes klaar te zetten? Start tijdig met de setup, zodat de advertentiekanalen ook voldoende tijd krijgen om de advertenties goed te keuren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan op het moment dat iedereen volop aan het adverteren is.

tip 3: de juiste doelgroep targeten

Heb je al advertenties laten lopen om je product of dienst te promoten? Perfect! Gebruik die inzichten om na te gaan welke doelgroep voor de beste resultaten zorgde. Als die doelgroep(en) relevant is (zijn) voor je BFCM-campagne, maak er dan gebruik van om meteen de juiste mensen te bereiken.

Pro-tip: test doorheen het jaar verschillende cta’s in je advertenties zodat je weet welke het best presteert. die kan je gebruiken in je bfcm-campagne.

Image
Image

2. zet je website op punt

tip 4: test of je website een trafiekpiek aankan

Als je tijdens het koopjesweekend via verschillende kanalen adverteert en mensen naar de website stuurt, dan zal je website – meer dan anders – overladen worden door bezoekers. Je wil uiteraard vermijden dat de volledige website plat valt. Of dat je website te traag werkt, waardoor gebruikers meteen afhaken. Test daarom de snelheid van je website om eventuele problemen vooraf te detecteren.

tip 5: mobile first

Steeds meer gebruikers surfen op mobiel, zeker op Black Friday. Zorg er dus voor dat je website mobile responsive is. Stuur je een mailing uit? Denk eraan dat die er ook goed moet uitzien op mobiel.

Pro-tip: als je een webshop hebt, zorg er dan voor dat je voldoende stock hebt om de verhoogde verkoop tijdens black friday en cyber monday aan te kunnen.

3. creëer een landingspagina

tip 6: speel in op het gevoel van tijdsdruk

Maak een landingspagina met een overzicht van de sterke actie(s) voor Black Friday (en eventueel ook Cyber Monday). Creëer een ‘sense of urgency’ door een countdowntimer op je website te plaatsen. Dat spoort gebruikers aan om een aankoop te doen.

Het is belangrijk om je BFCM-landinsgpagina zeker 30 dagen vóór Black Friday online te zetten. Het duurt namelijk 4 dagen tot 4 weken vooraleer Google landingspagina’s oppikt en indexeert. Als je wil dat je landingspagina zeker in de zoekresultaten verschijnt wanneer het ertoe doet, moet je hem dus tijdig publiceren.

Pro-tip: voeg een tijdelijke redirect (302 redirect) toe wanneer het koopjesweekend achter de rug is en je de landingspagina niet meer gebruikt. op die manier laat je google weten dat die pagina even niet meer geïndexeerd hoeft te worden. het jaar nadien kan je deze redirect verwijderen en deze ‘seizoensgebonden’ pagina opnieuw gebruiken.

4. zet je campagnes klaar

tip 7: wees aanwezig op verschillende kanalen

Als je (potentiële) klanten wil bereiken in elke fase van de customer journey (het aankoopproces), dan moet je aanwezig zijn op verschillende kanalen. Een combinatie van Google Display, Google Search (via callout en promotie-extensies), sociale media en mailing zorgen voor de beste resultaten.

Zet ook je mailingtool slim in. De abandoned shopping cart ratio was 74 % in 2020. Als je een automatische e-mail stuurt naar gebruikers die iets achterlieten in hun winkelwagen, dan kan je nog heel wat mensen stimuleren om tot een aankoop over te gaan. Daarnaast kan je via e-mail je BFCM-actie vooraf aankondigen, een reminder sturen op het einde van het koopjesweekend en een ‘vertel het aan je vrienden’ e-mail verzenden. Genoeg mogelijkheden om de gebruiker te overtuigen van jouw actie!

tip 8: zorg voor consistentie qua beeldmateriaal

Zowel in je campagnes als op de website moet het beeldmateriaal consistent zijn. Op die manier is er herkenbaarheid en weten gebruikers die eerst een Google Display ad zien en daarna een Facebook advertentie dat het om hetzelfde bedrijf gaat. Pas ook de header op de homepagina aan en voeg een link toe naar de Black Friday landingspagina. Zo bereik je gebruikers die nog geen advertenties zagen voor de actie.

tip 9: schrijf aantrekkelijke advertentieteksten

Op Black Friday en Cyber Monday ben je zeker niet de enige die adverteert. Daarom moet jouw actie eruit springen. Dat kan je enerzijds doen met behulp van een aantrekkelijk beeld, anderzijds is goede copywriting van groot belang. Speel in op het gevoel van tijdsdruk door in de copy toe te voegen hoe lang de promo nog duurt. Voeg op Instagram ook de hashtag #blackfriday of #cybermonday toe, zodat je actie verschijnt wanneer gebruikers op die hashtags zoeken.

Image
Image

5. meet en evalueer

tip 10: meten is weten

Natuurlijk wil je na het koopjesweekend weten wat al je acties nu werkelijk hebben opgebracht. Zorg ervoor dat je ruim vooraf al het nodige hebt gedaan om het verkeer naar en de conversies op je website correct te meten. Check of Google Analytics en Google Tag Manager juist zijn ingesteld, zet eventueel heat maps op om informatie te verzamelen voor dezelfde periode volgend jaar en zorg voor een consistent gebruik van UTM-tags.

Als je dit goed aanpakt, kan je heel wat data verzamelen om in te zetten bij toekomstige campagnes. Zo kan je de gebruikers die je website bezochten tijdens het koopjesweekend alvast retargeten en wie weet haal je daar nieuwe klanten uit.

Wil je graag aan de slag gaan met onze 5 stappen, maar weet je niet hoe? Onze digital wizards helpen je graag op weg en gebruiken hun magie om van je actie een succes te maken.