Een netwerk van structuur, creativiteit en gedrevenheid voor Voka
Wat begon als een opdracht om de corporate brochure van de West-Vlaamse ondernemersorganisatie vorm te geven, groeide uit tot een jarenlange samenwerking waarin talrijke projecten de revue passeren. We werkten de opdrachten telkens met één doel uit: onze oplossingen blijven hangen bij de doelgroep. Zowel figuurlijk, maar in sommige gevallen ook letterlijk
OVER VOKA
Als ondernemer ben je thuis bij Voka, het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen. De organisatie verdedigt de belangen, brengt collega-ondernemers samen en versterkt de onderneming. Ze willen dan ook dat entrepreneurs groeien en succesvol ondernemen. Een visie die wordt ondersteund door hun baseline ‘Samen ondernemen, samen groeien’ en blijkt uit 1.000 netwerkevents, activiteiten en opleidingen.
Enkele key points:
Originele voorjaars- en najaarsbrochures
Offline en online producten die de aandacht trekken
Hogere betrokkenheid dankzij handige tools
UITDAGING
TO GO ABOVE AND BEYOND
Doorheen de jaren voerden we diverse opdrachten uit voor Voka. Zo kwam de organisatie eerst bij ons omdat de oorspronkelijke corporate brochure niet langer up-to-date was. Ook het aanbod miste wat structuur en kon dus beter. En waarom vond niemand de weg naar hun dienst ‘Digitalisering en innovatie’? Stuk voor stuk uitdagingen die we willen oplossen met originele concepten waar er een hoek vanaf is én met een boodschap die blijft hangen. Bij elke opdracht gaan we verder dan wat er gevraagd wordt, want voor ondernemers mag het al wat gedurfder zijn.
“GBL kwam met een creatief idee voor onze nieuwe brochure. Hun aanpak past perfect binnen onze TOV. Bovendien was de insteek niet alleen creatief, maar was ook het gebruiksgemak voor onze doelgroep opmerkelijk groter. Ondernemers met weinig tijd vinden zo snel alle relevante informatie terug.”
Valerie Meuser, directeur member services Voka
AANPAK
EEN CREATIEF PAD VOOR DE ONDERNEMERSORGANISATIE
Van seminaries tot netwerking events en coaching trajecten … Voka West-Vlaanderen doet heel veel voor haar leden en biedt hen een scala aan trajecten, infosessies en events. Zo veel zelfs dat de doelgroep vaak door de bomen het bos niet meer ziet.
Dus toen Voka bij ons aanklopte met de vraag hoe ze hun verhaal eenvoudig aan de ondernemers kunnen uitleggen of hoe ze hun boodschap tot bij hen kunnen brengen, stonden we eerst stil bij de effectieve noden van de doelgroep. Welke oplossing heeft een meerwaarde voor de ondernemer? We gingen een stap verder en keken niet alleen naar de vragen van de marketingafdeling.
Om een antwoord te geven op die vragen, gingen onze experten in gesprek met verschillende medewerkers en gebruikers. Zo ontdekten ze meer over de missie en visie van Voka, wat aan bod komt bij een kennismakingsgesprek met (jonge) ondernemers en verkregen ze meer inzicht in de wensen van de gebruiker. Waardevolle info waardoor wij onze voorstellen continu optimaliseren en relevanter maken.
RESULTAAT
UP-TO-DATE EN GESTRUCTUREERD AANBOD
Gebruiksgemak primeert bij Voka, dus om hun dienst van digitalisering en innovatie een boost te geven, creëerden we een overkoepelend concept voor de diverse marketingtools. De tools zijn immers handig voor de relatiebemiddelaar en een meerwaarde voor de ondernemer, dus waarom spelen we dat niet uit? Met to the point visuals spreken we de doelgroep aan en kaarten we de vele oplossingen van Voka aan.