Adverteren op concurrenten in Google AdWords: mag dat?

22-05-2017

Waarom adverteren op concurrentennamen in Google AdWords?

Wie als bedrijf of merk adverteert in Google AdWords, wil uiteraard het onderste uit de kan van zijn investering halen. En zo maakt menige partij dikwijls gebruik van concurrentennamen om meer bereik na te jagen. Wanneer de surfer op naam van jouw concurrent zoekt in Google, krijgt hij mogelijks jouw website te zien.

Mag je adverteren op namen van concurrenten in AdWords?

De jongste jaren is er heel wat kritiek gekomen op deze aanpak. Sommige marketeers en bedrijven zijn allesbehalve te spreken over de ethiek ervan. Inmiddels kreeg ook het Europees Hof van Justitie dergelijke materie onder de neus geschoven, dus was er nood aan concrete regels.

Regels:

Adverteren op namen van concurrenten in Google AdWords is toegestaan, maar houd rekening met de volgende voorwaarden:

  • De doorsnee internetgebruiker moet gemakkelijk kunnen inzien dat jouw aanbod niet dat van de concurrent is. Je mag jezelf dus niet voordoen als de concurrent.
  • Het feit dat je andermans merk- of bedrijfsnaam gebruikt, mag geen nadelige gevolgen hebben voor zijn of haar imago en reputatie zodat het zijn “wervende kracht” verliest. Opgelet: het feit dat men klanten verliest of meer moet investeren in reclame is niet voldoende.
  • Jouw campagne mag niet als doel hebben om mee te surfen op de golven van andermans succes. Dus je mag niet ‘zonder geldige reden’ iemands merk als zoekterm toepassen. Geldige reden: een alternatief aanbieden voor een merkproduct. Geen geldige reden: het aanbieden van namaakproducten.
  • Het toepassen van concurrentiezoektermen mag er niet toe leiden dat andermans merknaam zich ontpopt tot een gangbare term als bijvoorbeeld ‘productomschrijving’.
  • Houd ook rekening met de regels betreffende vergelijkende reclame.

Bron: FeWeb

Voorbeeld verboden advertentie:

In het groene kader wordt een advertentie van onze klant getoond, maar de adverteerder daaronder doet zich voor als onze klant. Hiervoor kan een klacht worden ingediend via het klachtenformulier voor handelsmerken van Google.

Adverteren op concurrentennamen in Google AdWords

Conclusie

Ja, je mag de naam van je concurrent opnemen als zoekterm in je Google AdWords-campagnes tenzij het schade berokkent aan de andere partij. Natuurlijk mag je je ook niet voordoen als de concurrent in kwestie.

Adverteren op concurrenten in Google AdWords
Wil jij ook meer uit je Google AdWords-campagnes halen?