Commerciële ambities zoals die van Vanheede Environment Group vertalen naar een krachtig communicatieverhaal? Doen we niet zomaar. Nee, we gaan de strategische uitdaging aan en grijpen onze kans om ze meer draagvlak én een sterke relevantie voor klanten, medewerkers én de samenleving te geven. Zo onthullen we het corporate potentieel en positioneren we Vanheede niet enkel als een afvalverwerker, maar als pionier richting een circulaire wereld.
UITDAGING
Voortrekker van de Recycling Revolution
Voor Vanheede is het tijd om werk te maken van een circulaire wereld, liever vandaag dan morgen. Daarom schakelt deze toonaangevende speler in de recycling sector een versnelling hoger in haar circulaire ambities: met nieuwe infrastructuur, nieuwe producten en innovatieve services wil het tegen 2030 meer groene energie, meer groene grondstoffen en minder CO2-uitstoot realiseren.
Een stevige ambitie die het bedrijf niet alleen wil waarmaken. Om haar imago én positie als ambitieuze schakel in de circulaire economie te versterken, was een overtuigend communicatieverhaal nodig. Enerzijds om de industrie aan te sporen om te volgen in die circulaire doelen, anderzijds om nieuw talent aan te trekken. Snel, efficiënt en grondig. Een revolutie, dus.
The Recycling Revolution was geboren, en zo ook ons strijdplan om het business idee te vertalen naar een sterk communicatieverhaal en krachtig beeldmateriaal dat niets aan de verbeelding overlaat.
AANPAK
Eén marketingidee, drie campagnes
Geen betere dag dan Global Recycling Day om een corporate campagne te lanceren. We vertalen het West-Vlaams ondernemerschap en de ‘handen uit de mouwen’-mentaliteit in een manifest dat het grote publiek bereikt via een advertentie in De Tijd, printadvertenties in businessmagazines en een online campagne. We positioneren Vanheede als een voortrekker in de sector, niet alleen als een afvalverwerker, maar als de motor voor verandering naar een duurzame toekomst. Daarin pretendeert Vanheede niet het verschil alleen te kunnen maken, maar samen met de industrie.
Terzelfdertijd lanceren we een marketingcampagne om bedrijfsleiders en sustainability managers kennis te laten maken met de nieuwe producten en services van Vanheede. Deze campagne richt zich zowel op het ontzorgen van bedrijven bij hun afvalbeheer, als op het verhogen van hun recyclagepercentages. Met een mix van paid advertising, owned en shared content verhogen wij én de volgers van Vanheede ook nog eens de zichtbaarheid van onze campagne op diverse kanalen.
Het derde luik van de campagne: employer branding. Het doel is om niet alleen nieuwe aanwervingen aan te trekken, maar ook om de huidige werknemers te erkennen als de ware helden van de Recycling Revolution.
RESULTAAT
Positieve merkperceptie
Er is geen ontkomen aan: de Recycling Revolution is begonnen. We slaagden erin een maatschappelijk zinvol verhaal te combineren met de commerciële ambities van Vanheede, en brachten een strategisch coherent verhaal samen met een geïntegreerde implementatieaanpak.
Daarbij miste de online marketingcampagne z’n doel niet: klanten en leveranciers pakken massaal uit met ‘proud partnership’ aan de Recycling Revolution en benadrukken op die manier wat Vanheede wilde bereiken: revolutie maken we samen. Dat is exact wat aan het hele communicatieverhaal voorafging: het marketingteam van Vanheede bundelde z’n expertise met die van ons, en die samenwerking leidde tot een inspirerende en effectieve campagne die écht gehoord wordt bij het doelpubliek.